حضور در تیم کاری یک استارتآپ هیجان بینظیری دارد. فرصتها و تجربیاتی را فراهم میکند که در شرکتهای بزرگ بههیچوجه شانس آن را نخواهید داشت. یک فرصت زودگذر که اگر در تیم مناسب و کنار آدمهای مناسب قرارگرفته باشید، میتواند بخت بزرگ زندگیتان باشد. از نیمهخالی لیوان هم نباید غافل شد زیرا ازآنجاکه کسی نمیداند در آینده چه اتفاقاتی قرار است بیافتد، کار کردن در استارتآپها میتواند مضطربکننده هم باشد. قطعاً وظیفه رهبران ارشد استارتآپهاست که انگیزه تیمشان را حفظ کرده و اجازه ندهند که اعضای گروه به دام دلهره و تشویش بیافتند. در این مقاله سرنخهایی که در طول سالهای کاری خودم یاد گرفتهایم را برایتان بیان میکنم. این سرنخها به شما یاد میدهند که چطور میتوانید انگیزه را در تیمهای استارتآپی حفظ کنید.
۱. فرهنگ کاری برتر را در شرکت خود پیاده کنید
هیچچیز بهاندازه فرهنگ کاری درست نمیتواند در رضایت شغلی مؤثر باشد. فضای کاری غیرمهیج و غیرپویا به دلایل مختلف مخرب است؛ امّا ایجاد فرهنگ کاری درست و مستحکم، بهویژه در استارتآپها بسیار انگیزهبخش خواهد بود. مهمتر از همه اینکه استارتآپها بسیار مستعد در سنتشکنی و خلق یک فرهنگ کاری پویا و تبدیل آن به یک استاندارد نوین هستند. دنیل فلوید (Daniel Floyd) از شرکت نرمافزاری SpeechMaster Pro ، یکبار به من گفت: «من برای بالا نگهداشتن انگیزه خودم و کسانی که با من کار میکنند، یک جوّ و نگرش مثبت گرایانه را در محیط کار ایجاد و حفظ میکنم؛ در این فضا، خلاقیت منحصربهفرد تکتک افراد موردپذیرش و ستایش واقع میشود. وقتی در محیط کاری به فردگرایی اهمیت داده شود، در افزایش انگیزه گروه، تأثیر بسزایی خواهد داشت.»
۲. جلسات منظم برگزار کنید
یک اقدام بسیار ساده برای حفظ انگیزه گروه در استارتآپ، برقراری جلسات در فواصل زمانی منظم است. ایجاد هماهنگی و کار یکدست، عاملی حیاتی برای موفقیت سازمانهاست؛ حذف این عامل، سبب مخدوش شدن ارتباطات درونسازمانی و درنتیجه متزلزل شدن کسبوکار میگردد. امّا دامنه تأثیر این جلسات هماهنگی، تنها به سرپا نگهداشتن سازمان محدود نمیشود؛ بلکه شما از این طریق به اعضای تیم خود نشان میدهید که سلامت کاری و احساس رضایت شغلی آنها چقدر برایتان اهمیت دارد. سپس، تأثیر مثبت این احساس، در سازمان شما تکثیر میشود. هلن تیلر (Helen Tyler) از شرکت Pocket Poppet درباره موقعیت و انگیزه گرفتنش از جلسات منظم کاری میگوید: «ازآنجاکه من و کارن (Karen) دونفری این کسبوکار را میگردانیم و در دو دفتر مجرا در ایالتهای مختلف کار میکنیم، داشتن ارتباط منظم برایمان بسیار مهم است. ما روزانه با تلفن یا ایمیل، کارهایمان را هماهنگ کرده و تمام تلاشمان را میکنیم که اگر هر هفته هم نشد، دستکم دو هفته یکبار ملاقات حضوری داشته باشیم. پس از یک روز کاری پر از مشغله و جلسه، باهم شام میخوریم؛ گپ میزنیم و به روال عادی زندگی برمیگردیم. این کار ما را نهتنها در جایگاه دو همکار، بلکه بیشتر بهعنوان دو دوست به هم نزدیکتر میکند.»
۳. با اعضای تیم قرارهای هفتگی ناهار بگذارید
یک گزینه بسیار ساده که تأثیری شگفتانگیز و ماندگار بهجا خواهد گذاشت این است که تنها یکبار در هفته، با اعضای گروهتان یک قرار ناهار بگذارید. من عیناً دیدهام که اگر هر جمعه فقط ۴۵ دقیقه زمان بگذارید تا اعضای تیمتان را دورهم جمع کرده و فرصت استراحت و تجدیدقوا برایشان فراهم کنید، در انگیزهبخشی به تیم چه تأثیر خارقالعادهای خواهد داشت. حتی اگر در این قرارها هیچ صحبتی درباره کار به میان نیاید، همینکه تمام اعضا در یکجا جمع شوند و گپ بزنند باعث میشود باانگیزه و انرژی مضاعف به سرکارهایشان برگردند.
۴. اعضا را درروند تصمیمگیری دخالت دهید
یک رهبر خوب، اعتمادش به اعضای گروه را به طرق مختلف نشان میدهد؛ امّا یک روش ویژه و بسیار راهگشا آن است که کارمندانتان را در روند تغییرات و تصمیمات شرکت دخیل کنید. با این کار به آنها میگویید که آنقدر برای شما قابلاعتماد و احترام هستند که درباره آینده شرکت با ایشان به بحث بنشینید و اینکه نظر آنها هم در انتخاب گزینههای موجود مؤثر است. احساس مسئولیتی که در اثر چنین بحثهایی ایجاد میشود، در افراد ایجاد انگیزه کرده و بهرهوری و کارایی آنها را افزایش میدهد. آنها تأثیر مستقیم خود درروند کاری شرکت را مشاهده میکنند و درنتیجه کارکرد کلی سازمان بهبود چشمگیری خواهد داشت.
۵. پیشقدم باشید
یک رهبر موفق، بهجای اینکه عقب بایستد و اعضای تیمش را تحتفشار بگذارد، خودش پیشقدم میشود و جلوتر از آنها حرکت میکند. این رویکرد، در موفقیت عمومی سازمان مؤثر است امّا تأثیر اصلی و مستقیم آن در انگیزهبخشی به اعضای تیم و ابزاری بسیار قدرتمند برای فعال نگهداشتن آنهاست. دکتر کریس مونتانارو (Chris Montanaro) از دانشگاه سایراکیوز، این مفهوم را به بهترین وجه تعریف میکند: «رهبر بودن به این معنی است که در مقام خطرکردن و تصمیمگیری قرار بگیرید. اگر دیگر اعضای تیمتان ۱۰۰% توانشان را بروز نمیدهند، شخصاً مسئولیت آن را به عهده گرفته و کار را به سرانجام برسانید. شما نباید برای انجام کارهایتان منتظر تشویق یا تعریف و تمجید دیگران باشید؛ بلکه باید به دل طوفان بزنید و تیمتان را با خود بالا بکشید. رهبر بودن یعنی همین.»
۶. چشمانداز شرکت را مدام تکرار کنید
در مقام یک رهبر، با چشمانداز کلی سازمانتان مثل طوطی رفتار کنید: تکرار پشت تکرار. این چشمانداز را مثل خون در رگهای سازمان بدوانید. تکرار مداوم باعث میشود در مورد منش سازمان، جای شکی باقی نماند و نتیجه طبیعی این کار، آن است که کارمندان به سازمان یقین و اعتماد پیدا میکنند. دیو ارل (Dave Arel) از شرکت Chefmade، تعبیر کاملی از این مفهوم ارائه میدهد: «کار کردن در استارتآپها بسیار دشوار است زیرا مجبورید با حداقلها کنار آمده و نتیجه حداکثری بگیرید. اعضای یک تیم کاری کوچک بهراحتی ممکن است تحتفشار کاری، دلسرد شده و یا احساس خستگی مفرط کنند. سرپا نگهداشتن یک کسبوکار نوپا، نیروی محرکه و شور و شوق فوقالعاده زیادی میطلبد؛ لذا هر ذرّه کوچکی از انگیزه هم غنیمتی حیاتبخش است. این شور و شوق باید توسط مؤسسان استارتآپ ایجاد و در رگهای سازمان تزریق شود. گرچه، به عقیده من انگیزه همواره تحتالشعاع احترام و همدلی قرار میگیرد. اگر بتوانید به اعضای تیمتان ثابت کنید که از ته دل برایشان احترام قائلید و دشواریها و نیز اهمیت کار آنها را درک میکنید، مطمئن باشید که آنها هم در کمال اشتیاق و افتخار با شما همکاری میکنند.»
۷. همیشه قهوه و چای در دسترس کارمندانتان بگذارید
در فرهنگ زندگی روزمره ما، مردم عادت به نوشیدن چای و قهوه دارند. مسئله اینجاست که میتوانید به تمام روند کاری شرکت، با خوراکی و چای و قهوه سوخت برسانید! و کارمندانتان واقعاً خوشحال میشوند که اینگونه وسایل ساده پذیرایی در دسترسشان باشد. این مسئله باعث صرفهجویی در وقت و هزینه آنها هم میشود و مطمئن باشید بدون پاداش نخواهد ماند. اغلب مردم چای را ترجیح میدهند امّا از قهوه و نوشیدنیهای مشابه هم غافل نشوید؛ هرکسی در طول روز شرایط جسمی و ذهنی متفاوتی را پشت سر میگذارد. در مقابل سلایق کارمندانتان انعطافپذیر باشید تا همیشه باانرژی و توان بالاسر کار حاضر باشند.