کارآفرینان موفق میدانند که حیات کسبوکار آنها درگرو ایجاد ارتباطات موثر است. ایجاد ارتباطات، چه بهمنظور پیدا کردن شرکای بالقوه تجاری، فروش، بازاریابی، مدیریت زنجیره تامین و چه بهمنظور نجات از انزوا و تنهایی، برای رشد کسبوکار حیاتی است. شاید برای آن دسته از افرادی که برونگرا هستند، این کار ساده باشد؛ اما برای بسیاری دیگر میتواند بسیار دشوار باشد. در این مقاله قصد داریم شش راهکار اثباتشده را با شما به اشتراک بگذاریم که در تقویت کسبوکارتان به شما کمک میکند. این شش راهکار ازاینقرارند:
۱- کار خود را با یک طرح شروع کنید. همه کسبوکارهای خوب با یک طرح، کار خود را شروع کردهاند پس چرا شبکهسازی شما مانند دیگر بخشهای کسبوکارتان از یک طرح خوب برخوردار نباشد؟ اغلب اوقات این بخش از کار بهحساب اتفاقهای تصادفی گذاشته میشود؛ اما شما باید از خودتان این سوالها را بپرسید: برای اینکه به موفقیت بالایی برسم با چه کسانی باید ارتباط برقرار کنم؟ چه گروهها، افراد یا شرکتهایی برای آینده کسبوکار من بهترین فایده را خواهند داشت؟ چه چیزی برای تبدیلشدن به یک کارآفرین موفق به من کمک خواهد کرد؟ چگونه میتوانم با آنها ارتباط برقرار کنم؟ پاسخهای خود را بنویسید و سپس آنها را طبق فعالیتهای شبکهسازی خود برحسب روز، هفته و ماه اولویتبندی کنید. آنها را در تقویم خود وارد کنید و طبق یک جدول زمانی برای آنها یک طرح ترسیم کنید.
۲- در انجام فعالیتهای خود، گزینشی رفتار کنید. بهعنوان یک صاحب کسبوکار، زمان مهمترین دارایی شماست. پس در استفاده از آن سنجیده عمل کنید. به دنبال رخدادهایی باشید که کسبوکار و فکر شما را تغذیه میکنند. از شبکهسازی اجتماعی به شکلی استراتژیک استفاده کنید. همانطور که رسانههای اجتماعی رشد میکنند، ایمیلهای اسپم و تبلیغات شخصی نیز افزایش مییابند. برای توسعه خود، استراتژی داشته باشید و برای برقراری ارتباطاتی تلاش کنید که به رشد کسبوکار شما کمک میکنند.
۳- «قانون میزبان» را به کار ببرید. سرانجام زمان عمل فرارسیده است. در یک رویداد حضور دارید، ارائه آسانسوری خود را آماده کرده و جیبتان پر از کارتهای ویزیتتان است. اسم شما نیز در سمت راست بالای کت شما درج شده است. نگاه سریعی به اتاق بیندازید و ببینید با چه کسی باید صحبت کنید. اینجا همان نقطهای است که «قانون میزبان» به کار میآید. بهطرف فرد یا گروه کوچکی که هدف قرار دادهاید بروید و خود را معرفی کنید. کلید موفقیت در این است که طوری رفتار کنید که انگار شما برگزارکننده مراسم هستید و فراهم کردن راحتی همه، وظیفه شماست. اگر چنین ذهنیتی داشته باشید، در کمال شگفتی متوجه خواهید شد که هم خودتان راحت هستید و هم دیگران. این قانون درباره ارتباطات تلفنی، لینکدین، ایمیل و حتی دیگر روشهای ارتباطی نیز صدق میکند. یک میزبان همیشه دیگران را در درجه اول قرار میدهد و با سخاوتمندی کاری میکند که دیگران احساس راحتی کنند.
۴- ارتباطات واقعی ایجاد کنید. هدف شما این نیست که تا میتوانید کارت ویزیت جمع کنید، بلکه هدف ایجاد ارتباطات با کیفیت است. باید درست و صادق باشید. اشتباه بسیاری از رسانههای اجتماعی در این روزها این است که ما را با یکدیگر در ارتباط نگه میدارند. در ارتباط بودن بد نیست، اما باید دانست که در ارتباط بودن با رابطه داشتن فرق میکند. این رابطه داشتن است که کسبوکار را برای مدت طولانی حفظ میکند. ایجاد ارتباط شخصی با دیگران، مستلزم گفتگوی چهره به چهره، تقویت رابطه و صرف زمان است.
۵- شبکه خود را فعال و بهروز نگهدارید. این روزها ارتباطات از طریق فیسبوک، لینکدین و توییتر بسیار آسان شده است. حتی لینکدین برای متخصصان کسبوکار به یک رولودکس rolodex (فایلی که شامل اسامی، نشانی و شماره تلفنهاست) تبدیل شده است. بنابراین شما نیز از آن برای بهروزرسانی، اشتراکگذاری، تبریکات و ارتباطات بهره ببرید.
۶- با کمک به موفق شدن دیگران، دِین خود را پیشاپیش ادا کنید. آخرین کلید موفقیت، بر اساس مفاهیم قدیمی ایجاد شده است. به دیگران کمک کنید تا به موفقیت برسند. آنها را به مشتریان بالقوه معرفی کنید، محصولاتشان را به دیگران توصیه کنید، کمک فکری و پیشنهاد به آنها بدهید و برایشان مشتری پیدا کنید. البته مهمترین مساله این است که در ازای کارتان، مطالبهای از آنها نداشته باشید. بیریا باشید و به پیشرفت آنها هم توجه کنید. این یکی از مشخصههای رهبری است که شما را از دیگران متمایز میکند.
هنر شبکهسازی، هنری است که درنهایت پاداشها و منافع زیادی را برای شما به ارمغان میآورد؛ بنابراین در این هنر مهارت پیدا کنید تا دریچههای جدید کسبوکار بهسوی شما بازشوند. روابطی که با دیگران ایجاد میکنید به غنیتر شدن شما کمک میکنند. وقتی به دیگران دررسیدن به اهدافشان کمک میکنید، خودتان نیز میتوانید به اهداف خود دست پیدا کنید.،