صفحهی ثبتنام کانوا (Canva)
چند روز پیش بهطور اتفاقی با این تاکتیک روبهرو شدم و واقعا از رمز و راز آن خوشم آمد. کانوا یک استارتآپ استرالیایی است که طراحی وبسایت را بسیار ساده کرده است. استفاده از اپلیکیشن آن رایگان است و این شرکت با استفاده از تصاویر استوک در داخل پستهای افراد درآمد کسب میکند. صفحهی ثبتنام کانوا UI اصلی آنها را محو میکند و سپس بهتدریج زمانی که کاربر، اشارهگر را دور صفحه میچرخاند، بهتدریج نمایان میشود. همین ویژگی باعث شد خودم در آن ثبتنام کنم.
صفحهی دموی بارمتریکس(Baremetrics)
این یکی هم شدیدا من را تحت تاثیر قرار داده است. بارمتریکس ابزاری است که شما را بهحساب Stripeتان متصل میکند و سپس بلافاصله آمار کلیدی شما را در مورد رشد کسبوکار SaaSتان (Software as a Service) نمایش میدهد.
برای اینکه به مردم نشان دهید محصول شما چهقدر کارآیی دارد، چه راهی بهتر از نمایش رشد واقعی آمار شما به آنها وجود دارد؟ البته مساله به اینجا ختم نمیشود. جاش (Josh) توانسته است استارتآپ معروف دیگری به نام بافر (Buffer) را هم متقاعد کند تا چنین کاری را انجام دهد. همانطور که در بالا مشاهده میکنید، این کار تاثیر بسیار زیادی بر رشد استارتآپ خودش هم داشته است.
جذب کاربر اسلک (Slack)
اسلک یکی از رقبای نسبتا جدید هیپچت ( HipChat) است. زمانی که در این سایت ثبتنام میکنید آنها بلافاصله صحنه را مهیا کرده و به شما نشان میدهند که این محصولی است که شما باید کل تیمتان را به استفاده از آن دعوت کنید.
استفاده از Mailto: برای پیشنگارش ایمیلهای ارجاعی
شاید این یکی از هکهای رشدی باشد که تابهحال کمترین استفاده از آن شده است. میتوانید از Mailto برای پیش نگارش ایمیلهای ارجاعی برای کاربرانتان استفاده کنید. بهخصوص اگر دوست دارید از دیگران در ازای کاری که برایتان انجام میدهند تشکر کنید و به آنها پاداش دهید.
برای مثال، ما از روشی به نام اشتراک ویروسی استفاده میکنیم که به کاربران اجازه میدهد تا در ازای ارجاع دوستانشان، امتیاز دریافت کنند. روی دکمهی موردنظر، بهصورت پیشنویس، ایمیلی نوشته شده که کاربران میتوانند آن را به دوستانی که فکر میکنند شانس آنها را افزایش میدهند ارسال نمایند. این کار باعث شده است که نرخ تبدیل برای مسابقات ما افزایش پیدا کند. چراکه اگر افراد از دوستانشان ایمیلهای شخصی دریافت کنند، بیشتر احتمال دارد که در مسابقه شرکت کنند.
پستهای انگیزشی مرتبط با محتوا را در سایت خود قرار دهید
یکی از دلایل اصلی نوشتن پست وبلاگ یا محتوا، جذب مشترکان است. برایان از شرکت بکلینکو (Backlinko) اخیرا تحقیقاتی را در پستهایش منتشر کرده که نشان میدهند جملات انگیزشی خاص در انتهای پستها میتوانند تعداد مشترکان را ۷۸۵ درصد افزایش دهند.
این موضوعی است که در نظر دارم خیلی زود آزمایشش کنم. این جملات باعث میشوند محتوایی که مینویسید، هر چه که باشد، برای کسبوکارتان ارزشمندتر شود.
وبلاگی با موضوعات بحثبرانگیز
اوایل این هفته نظراتی را در مورد برخی از چالشهای پیش روی استارتآپهای استرالیایی در وبلاگ خود قرار دادیم.
این پست باعث شد تعداد بازدیدکنندگان وبلاگ ما بیش از ۱۳ هزار نفر افزایش پیدا کند، ضمن آنکه ۲۰۰ کسبوکار جدید برای Gleam ثبتنام کردند، و ما مجبور شدیم با تعداد زیادی از نشریات مصاحبه کنیم و آژانسها، سرمایهگذاران خطرپذیر، و کارآفرینان دیگری که در شرایطی مشابه ما قرار داشتند، با ما تماس گرفتند. همهی اینها حاصل یک پست بود.
قدرت پرداختن به موضوعاتی را که مردم عاشق آنها هستند یا در مورد آنها صاحبنظرند دست کم نگیرید. اما مراقب باشید، و خود را برای انتقاد یا عصبانیت مردم نسبت به دیدگاههایتان هم آماده کنید.
هدفگیری مجدد / مخاطبان مشابه
ما همواره تلاش میکنیم مشتریان جدیدی برای Gleam پیدا کنیم. ولی گاهی احساس میکنیم که حتی کوچکترین قدمی در این راستا برنداشتهایم. اما اگر در تبدیل مشتریان موجود یا جذب مشتریانی که شبیه به مشتریان فعلی ما هستند پیشرفت کنیم چه؟ هدفگیری مجدد از طریق پلتفرمی مانند Perfect Audience به شما این امکان را میدهد تا در فیسبوک، توئیتر، و شبکههایی که بنر دارند، کمپینهایی را راهاندازی کنید و مردمی را که قبلا بهنوعی با سایت شما در تعامل بودهاند جذب کنید.
این شرکت بهتازگی اپلیکیشنی را معرفی کرده که با استفاده از آن میتوانید با سایتهای دیگر شریک شوید تا هر دوی شما بتوانید مشتریان یکدیگر را مجددا مورد هدف قرار دهید.
همچنین میتوانید چنین کاری را بهطور مستقیم با استفاده از فیسبوک هم انجام دهید. برای مثال میتوانید فهرست مشترکان ایمیل خود یا فهرست کامل مشتریان خود را بارگذاری و سپس مخاطبان مشابهی را جذب کنید که خصوصیاتی شبیه به افرادی دارند که قبلا مشتری محصول شما بودند.
هدفگیری مجدد بازدیدکنندگان فعلی، یا استفاده از مخاطبان مشابه برای افزایش ثبتنامهای سایت، در مقایسه با استفاده از قابلیت Adwords (یکی از قابلیتهای تبلیغاتی گوگل)، ۸۰ درصد کمتر هزینه دارد.
مشکلات آزاردهنده را حل کنید
اگرچه بدیهی به نظر میرسد، اما استارتآپها اغلب فراموش میکنند که چه درد و مشکلی را میتوانند حل کنند تا ارزش بالقوهی خود را به مشتریان ثابت کنند. مشتریان، ساعتها از وقت خود را در طول هفته صرف انجام چهکاری میکنند؟ گزارشنویسی؟ تلفیق دادهها؟ راهاندازی کمپین؟
اگر بتوانید دادههایی را گردآوری کنید و سپس راهحلی را ارایه کنید که به حل مشکل کاربران کمک کند، میتوانید بلافاصله رشد کسبوکارتان را محقق کنید و از رقبا پیشی بگیرید.
متا دیتای گراف باز
اگر یکی از کاربران معمولی فیسبوک هستید شکی نیست سایتهای ویروسی بسیاری را دیدهاید که در کنار فیدهای مربوط، عناوین جذابی قرار میدهند. اگرچه قرار نیست شما تا این اندازه پیش بروید، اما باید بتوانید متاتگهای گراف باز خود را بهینهسازی کنید تا پستهای شما تا آنجا که ممکن است ظاهر زیبایی داشته باشند. یکی از بهترین منابع در این زمینه، متاتگ og:image است. فیسبوک پیشنهاد میکند از تصویری بهاندازهی ۱۲۰۰ x ۶۳۰ px استفاده کنید تا با تمامی اندازههای احتمالی تناسب داشته باشد.
مسابقات
بسیاری از هکهای رشدی که در موردشان صحبت کردیم بهطور مستقیم با انگیزههایی که به کاربران میدهید ارتباط دارند. کافی است ببینید دراپ باکس در افزایش تعداد کاربرانش از طریق ارجاع تا چه اندازه موفق بوده است، چراکه ارجاع دهندگان میدانستند در ازای کارشان، پاداشی دریافت میکنند.
تا به امروز Gleam به هزاران کسبوکار کمک کرده است تا بیش از ۷ میلیون اقدام از هزاران کمپین به دست آورند. ما شاهد بودهایم که لیست ایمیلهای شرکتها چهار برابر شده، سوابق قبلی فروش آنها تغییر کرده و میزان تعاملاتشان از حد تصورشان فراتر رفته است.
در بالا یکی از پاداشهای ساده برای اشتراک را مشاهده میکنید. در اینجا از یک محافظ صفحه بهعنوان انگیزهای برای پیوستن به فهرست پستی استفاده شده است. این اقدام باعث میشود که احتمال تبدیل این مشتری خاص ۴۰ برابر افزایش پیدا کنم و درنتیجه این شرکت بتواند تنها ظرف ۲ ماه بیش از ۵۰۰۰ ثبتنام ایمیل جدید داشته باشد. تکتک این ثبتنامها بلافاصله به فهرست MailChimp ارسال و سریعا پیگیری میشوند.
بسیار خب، قدرت روشهای انگیزشی مناسب را مشاهده کردید. روشهای انگیزشی به کسبوکار شما کمک میکنند رشد کرده و به قلههای جدیدی صعود کند.