Ethan Smith از شرکت Yummly توضیح میدهد که چطور ظرف ۵ سال تعداد کاربرانش را از صفر به پانزده میلیون نفر افزایش داده و اینکه شما چطور میتوانید این کار را انجام دهید.
افزایش تعداد مشتریان همواره یکی از دغدغههای اصلی صاحبان کسبوکار است؛ چه شما صاحب یک کسبوکار سنتی باشید و چه در فضای دیجیتال فعالیت کنید، هر چه تعداد مخاطبان شما بیشتر باشد شانس بیشتری برای تبدیل این مخاطبان به مشتریان برند یا کاربران پلتفرم خود خواهید داشت.
Ethan Smith، مشاور توسعه بسیاری از استارتآپهای فعال در فناوری و معاون مدیر بخش توسعه و بازاریابی در شرکت Yummly است که در دره سیلیکون واقع است و هماکنون رتبه یک اپلیکیشنهای ابتکار در آشپزی را در اختیار دارد. Yummly از زمان آغاز به کار در سال ۲۰۰۹، توانسته پانزده میلیون کاربر برای وبسایت و مجموعه اپلیکیشنهایش جذب کند. هماکنون Yummly محبوبیتی جهانی پیدا کرده و بیشترین کاربرانش در آمریکا، کانادا، بریتانیا و استرالیا قرار دارند.
در این مصاحبه Ethan ده عامل برای رساندن تعداد کاربران به میلیونها نفر را توضیح میدهد:
۱- تاکتیکهای قدیمی هنوز هم کارآمد هستند
وقتی Ethan در سال ۲۰۱۰ کارش را در Yummly آغاز کرد، اغلب استارتآپها روی کانالهای نوظهور بازاریابی مانند شبکههای اجتماعی و بهکارگیری اپلیکیشنهای جدید موبایل برای IOS و اندروید متمرکز شده بودند. در مقابل، Yummly کارش را با یک وبسایت شروع و روی سئو تمرکز کرد. این کار موفقیت چشمگیری به دنبال داشت و بهسرعت آنها را از رقیبانشان پیش انداخت.
۲-از مزایای پلتفرمهای مناسب استفاده کنید
بیشتر شرکتها برای بازاریابی روی بزرگترین کانالهای موجود مانند گوگل، فیسبوک و پینترست متمرکز میشوند، اما خیلی از کسبوکارها در زمینه کاری خود تأثیرگذاران ویژهای دارند که فرصتهای بینظیری برای رشد آنها فراهم میکنند. اگر شما یک پلتفرم غذا مثل Simply Recipes هستید، برای معرفی خود به فضاهایی مثل Yummly بروید که شما را در معرض دید میلیونها کاربر علاقهمند به آشپزی قرار میدهد. اگر مثل Urban Outfitters در زمینه پوشاک فعالیت میکنید، به پلتفرمهایی مثل Wanelo با میلیونها کاربر عاشق خرید لباس مراجعه کنید. Virality کانال بزرگی برای شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای ارسال پیام است، اما در زمینههای غذا و ... کارایی خاصی ندارد. کانالهایی را انتخاب کنید که محصول شما را به مشتریان حیطه کاری خودتان معرفی کند.
۳-روی همه کانالهای موجود سرمایهگذاری نکنید
وقتی روی تمامی کانالها سرمایهگذاری نمیکنید، این فرصت را دارید که انرژیتان را متمرکز کرده و با مخاطبانتان ارتباط مؤثرتری برقرار کنید. معمولاً بیشتر ترافیک هدایتشده به سمت وبسایت شما تنها از طرف یک یا دو شبکه اجتماعی است. Ethan فکر میکرد به دلیل علاقه زیاد مردم به عکس گرفتن از غذاهایشان، فیسبوک و اینستاگرام ب منابع ایجاد ترافیک خوبی برای کسبوکار آنها باشند؛ اما بعد از تست بازار معلوم شد که او درباره این موضوع اشتباه فکر میکرد. دو شبکه اجتماعی که حتی فکرش را هم نمیکرد، منبع ترافیک Yummly شدند: پینترست و توییتر.
۴- از شبکههای کوچکتر استفاده کنید.
در فضای خرید، ممکن است شبکههایی که شاید اسمشان را هم نشنیده باشید، در ایجاد بازار برای وبسایت شما تأثیر به سزایی داشته باشند، مثل Wanelo و Polyvore. Ethan توانست از طریق راهاندازی انجمن وبلاگ نویسان حوزه غذا، در مقابل شبکههای بزرگ اجتماعی همچون پینترست، تعداد زیادی کاربر جدید جذب کند.
۵- در دیدرس باشید
خیلیها در سالهای اخیر این نظریه را مطرح کردهاند که سئو دیگر اعتباری ندارد؛ اما این ادعا فرسنگها از واقعیت فاصله دارد. سئو همچنان یکی از قدرتمندترین کانالهای بازاریابی است؛ بنابراین کلیدواژههای مناسب خود را انتخاب و از آنها در تولید محتوای وبسایتتان استفاده کنید. سئوی خود را با استفاده از ابزارهایی همچون Search Metrics و Majestic SEO بهینهسازی کنید و مطمئن شوید که محتوای سایتتان بین کاربران به اشتراک گذاشته میشود؛ اما بدانید که در دیدرس موتورهای جستجو بودن به همینجا ختم نمیشود.
۶- در استفاده از فناوریهای جدید پیشرو باشید.
این روزها شاهد تحولات بسیار بزرگی در حوزه بازاریابی دیجیتال هستیم که بهشدت تحت تأثیر پیشرفت چشمگیر در دستگاههای تلفن همراه قرار دارد. فناوریهای جدیدی مانند *app indexing و **deep linking به کاربران امکان میدهند تا اپلیکیشنهای تلفن همراه را راحتتر جستجو کنند. بهعنوانمثال Spotlight Search جدید اپل و Google Now. با بهکارگیری فناوریهایی ازایندست شانس بالاتر رفتن رتبه سایت شما خیلی بیشتر میشود. البته مسلماً نیمی از این نوآوریها موفق نخواهند بود، اما آن نیمه دیگر حتماً کارساز هستند. اگر جزو اولین کسانی باشید که فناوریهای روز را به کار میگیرند، پیش از دیگران از مزیتهای آنها بهره خواهید برد.
* قابلیت app indexing گوگل: این قابلیت نسبتاً تازه، گوگل را قادر میسازد اپلیکیشنها و محتوای آنها را نیز در نتایج جستجوی کاربر نمایش دهد.
** قابلیت deep linking گوگل: یکی از امکاناتی است که اپل در اختیار توسعهدهندگان نرمافزارها گذاشته است و آنها میتوانند قسمتی از یک نرمافزار را بهصورت اختصاصی لینک کنند تا وقتی کاربر درجایی دیگر بر روی آن لینک تپ میکند، مستقیماً به آن نرمافزار و دقیقاً همان قسمت در داخل نرمافزار منتقل شود.
جدیداً گوگل، قابلیت app indexing خودش را با deep linking اپل ترکیب کرده و ازاینپس جستجوگر گوگل در مرورگر سافاری قادر است علاوه بر نمایش اپلیکیشنها در نتایج جستجو، لینکهای مستقیم به داخل آنها را هم نمایش دهد.
۷- «سلیقه سازها» را پیدا کنید
در اینترنت، افراد بسیاری وجود دارند که در حال تبدیلشدن به شخصیتهایی تأثیرگذار در زمینه کاری خودشان هستند. Ethan به این افراد لقب «سلیقه ساز» میدهد. این سلیقه سازها در مسیری حرکت میکنند که روزی به یک برند معتبر تبدیل خواهند شد. بسیاری از آنها هماکنون موردتوجه هستند و توان ایجاد علاقه و اشتیاق در بین دیگران را دارند؛ درنتیجه با تبلیغ برای محصول شما نزد طرفدارانشان میتوانند بزرگترین حامیان شما باشند. Ethan این سلیقه سازهای کمتر شناختهشده را پیداکرده و در Yummly به آنها کمک میکند تا برند خود را بسازند؛ در مقابل آنها هم Yummly را به کاربرانشان معرفی و برایش تبلیغ میکنند. بدینصورت یک رابطه برد–برد برای هر دو طرف شکل میگیرد.
۸- مشتریانتان را برای استفاده از مجموعه پلتفرمهای خود ترغیب کنید
Ethan در زمینه صنایع غذایی فعالیت میکند. در این فضا، کاربران ممکن است روی لپتاپشان یک دستور پخت را جستجو کنند، اما ناچارند که لیست خرید مواد لازم را روی موبایلشان درست کنند؛ سپس موقع آشپزی باید iPad خود را به آشپزخانه ببرند. وقتی کاربران شروع به استفاده از یک پلتفرم میکنند، مطمئن شوید که اپلیکیشن شما را روی تمامی ابزارهای دیجیتالشان دارند. در این صورت قادر خواهند بود تجربهای بینظیر از کاربرد مجموعه نرمافزارهای بههمپیوسته آشپزی داشته باشند.
۹- به یک پلتفرم تبدیل شوید.
فناوریهای جدید مانند URX، ادغام اپلیکیشنها با یکدیگر را تسهیل کرده و به کاربران کمک میکنند راحتتر از یک اپلیکیشن به دیگری بروند. اگر کاربری در Yummly دستور تهیه یک غذا را بخواند، بهراحتی میتواند مواد لازم را از طریق *Instacart خریداری کند. اگر در روزنامه راجع به یک نوازنده بخوانید، میتوانید بهسادگی آهنگش را در **Spotify گوش دهید. از طریق Open Table میتوانید در رستورانی که در گوگل مپ یافتهاید، میز رزرو کنید.
Yummly هم ابزارکهایی (Widgets) ساخته که وبلاگنویسها میتوانند موقع نوشتن دستور تهیه یک غذا، از آنها استفاده کنند.
* Instacart: یک اپلیکیشن مخصوص خرید قابلنصب بر روی IOS و اندروید.
** نرمافزار Spotify این امکان را به شما میدهد تا به لیست نامحدودی از موسیقیها دسترسی داشته و بهصورت آنلاین به آنها گوش دهید.
۱۰- درباره بازاریابی ویروسی مبالغه نکنید.
بازاریابی ویروسی همیشه یکی از بحثبرانگیزترین تکنیکها بوده است اما تعداد شرکتهایی که از این طریق رشد کردهاند، انگشتشمار است. Ethan معتقد است این روش جز در موارد خاص مثل اپلیکیشنهای ارسال پیام و پلتفرمهای پولی جوابگو نیست. در مورد بقیه اپلیکیشنها، بازاریابی ویروسی معمولاً فقط با بهکارگیری شیوههای جدال آمیزی مانند اسپم کردن فهرست مخاطبان در تلفن همراه یک کاربر کار میکند.
بهجای این کار، ارزشافزودهای را به مخاطبانتان ارائه کنید. Ethan برای این منظور به کاربرانش اجازه داده تا دستورهای پخت غذا را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.
Ethan توانست با تمرکز بر تنها چند کانال بازاریابی، استفادهی درست و کامل از آنها و ارائهی یک محصول فوقالعاده به بازار، تعداد کاربران Yummly را از صفر به پانزده میلیون نفر برساند. او در این راه از هیچ حیله، شگرد و راز و رمزی استفاده نکرده است. او کاملاً بر روی مسئلهای متمرکز شد که در کار خودش نتیجهبخش بود و ما نیز باید همان کار را انجام دهیم: ارائه ارزش به کاربرانمان.