اصول طراحی محصولات پلاستیکی تزریقی: 2- خط جداسازی قالب تزریق پلاستیک

پس از تکمیل فرآیند تزریق پلاستیک، قطعات تزریق پلاستیکی باید از قالب جدا شوند.

اگر قالب تزریق نتواند باز شود، نمی‌توان قطعات را از آن جدا کرد. بنابراین، یک مجموعه قالب پلاستیکی باید به قالب بالا و پایین یا قالب چپ و راست تقسیم شود.

در هر صورت، در محل اتصال دو قسمت قالب یک شکاف ایجاد می‌شود، زیرا در زمان تزریق پلاستیک، پلاستیک تحت فشار به داخل قالب تزریق می‌شود. بنابراین، صرف‌نظر از چگونگی نزدیکی دو قسمت قالب به هم، با تکنولوژی امروزی، پلاستیک به نوعی به داخل شکاف نفوذ می‌کند. هنگامی که قطعه از قالب خارج می‌شود، در شکاف نشانه‌ای باقی می‌گذارد که در دنیای پلاستیک به آن نشان گفته می‌شود.

با دقت به این نشانه نگاه کنید، خواهید دید که قطعه‌ها کمی پلاستیک اضافه دارند. وقتی قطعات تزریقی پلاستیک زیادی داشته باشند، گفته می‌شود که قالب "گاهی اوقات به دلیل طراحی نامناسب قالب یا سایش و عدم نگهداری قالب، دو قسمت قالب نمی‌توانند به‌طور کامل با هم تطابق پیدا کنند، که منجر به جابجایی و ایجاد یک مرحله واضح می‌شود.

از آنجا که خط پلاستیک به‌دلیل اتصال قالب تشکیل می‌شود، در طراحی قالب در ابتدای فرآیند تعیین می‌شود. همچنین به این دلیل که محل PL بر موقعیت باز شدن قالب تأثیر می‌گذارد، باید از مشکلات ناشی از ناتوانی در جدا کردن قالب به دلیل گوشه‌های قالب (زیر برش) جلوگیری شود. به عنوان مثال، در یک فنجان پلاستیکی، بهتر است دسته آن موازی با سطح جداسازی قرار گیرد، در غیر این صورت ممکن است پس از جداسازی، دسته در قالب باقی بماند.

اصول طراحی محصولات پلاستیکی تزریقی: 2- خط جداسازی قالب تزریق پلاستیک

در زیر برخی از ملاحظاتی که هنگام تصمیم‌گیری درباره سطوح جداسازی باید در نظر گرفته شود، آورده شده است:

- بهترین طراحی سطح جداسازی: بهتر است سطح جداسازی در امتداد گوشه‌ها یا لبه‌های قطعات قالب‌گیری شده طراحی شود تا حتی لبه‌های کوچک نیز کمتر قابل تشخیص باشند.

- عدم قرارگیری سطح جداسازی در محل‌های با نیاز ظاهری: بهتر است سطح جداسازی را در محل‌های با الزامات ظاهری قرار ندهید. اگر باید در قسمت خارجی ظاهر شود، لطفاً آن را در ناحیه‌ای کمتر قابل توجه قرار دهید. استفاده از بافت حداقل برای کاهش ظاهر خط جداسازی توصیه می‌شود.

- اجتناب از طراحی سطح جداسازی در مکان‌های با ابعاد حساس: اگر مکانیزم‌های ابعادی حساس در دسترس هستند، سعی کنید از طراحی سطح جداسازی بر روی آن اجزا اجتناب کنید، زیرا کنترل ابعاد سطح جداسازی قالب دشوارتر است.

- گوشه‌های مرده قطعه قالب‌گیری: هنگامی که قطعه قالب‌گیری دارای گوشه مرده است، باید به طور کامل برای قالب در نظر گرفته شود.

- استفاده از روش‌های پس‌پردازش: زمانی که سطح جداسازی به راحتی قابل مدیریت نیست، می‌توانید از روش‌های پس‌پردازش برای صیقل دادن و حذف آن استفاده کنید، اما این کار هزینه قالب‌گیری تزریقی قطعات را افزایش خواهد داد.

DGKI Co