تکنولوژی تبلیغات، صنعتی رو به رشد و سرشار از تغییر و تحولات شگفتانگیز و فرصتهای جدید برای استارتآپ هاست. علیرغم وجود پتانسیلهای بالا برای کسب موفقیت در این حوزه، شرکتهای فعال درزمینه تکنولوژی تبلیغات یا ad-tech با چالشهایی روبهرو هستند که برای رسیدن به اسمورسم در این حوزه، باید بر آنها غلبه کنند.
مدیران عامل سه استارتآپ بسیار موفق ad-tech، چالشهای فراروی خود در مسیر پیشرفت را با ما به اشتراک گذاشتند. در اینجا برخی از موانعی که از نگاه این مدیران، چالشبرانگیزترین موانع استارتآپهای ad-tech هستند و باید بر آنها غلبه شود، مطرح شده است.
۱-رقابت
یکی از بزرگترین چالشهای پیش روی استارتآپهای ad-tech، رقابت است.
اسکات نایل(Scott Knoll)، مدیرعامل شرکتی پیشتاز در حوزه ad-tech به نام Integral Ad Science است. این شرکت با هدف بالا بردن سود سرمایهگذاری خریداران و فروشندگان عرصهی رسانه، ارزش هر فرصت تبلیغاتی را برآورد و گزارش میدهد.
او میگوید: «چون موانع ورود به حوزه تکنولوژی تبلیغات نسبتا کم است و راههای زیادی برای کسب پول از طریق سرمایهگذاریهای پر ریسک وجود دارد، بنابراین رقابت میان استارتآپها رقابتی شدید و بیامان است.»
اما درصورتیکه استارتآپها بتوانند بازار هدف مناسب خود را بیابند و از دیگر رقبا متمایز شوند، سود سرشاری کسب خواهند کرد.
نایل میگوید: «به این دلیل که هزینههای سوئیچینگ برای اکثر مشتریان پایین است و بسیاری از آنها مایلاند تکنولوژیهای جدید و تقریبا آزمایش نشده را امتحان کنند، ازاینرو فرصتهای بسیاری برای کارآفرینان وجود دارد.»
تیم کادوگان(Tim Cadogan)، مدیر اجرایی شرکت OpenX، پیشنهاد میکند بهجای رقابت با شرکتها به دنبال راهکارهایی برای افزایش کالاها و خدمات آنها باشیم.
او رهبری جهانی در حوزه ad-tech است و بهمنظور تامین بالاترین سود در همه رسانههای دیجیتال، از یک پلتفرم کسب درآمد (monetization platform) استفاده میکند.
او میگوید: «به دنبال راهی باشید تا شرکتها و محصولات کنونی را کامل کنید. با این کار، نهتنها درگیر جدالهای غیرضروری نمیشوید، بلکه غیر از حوزهی اصلی فعالیت خود، میتوانید افراد و مکانهای دیگر را نیز در بر گرفته و توسعه پیدا کنید.»
نایل میگوید: «هرچقدر هم استارتآپی موفق باشد بازهم شرکتهای جدیدی وجود دارند که سعی میکنند آنچه آن استارتآپ ارائه میدهد را بهتر و ارزانتر انجام دهند. استارتآپهای ad-tech، صرفنظر از اندازهای که دارند، همیشه با رقابتهای سختی روبهرو هستند.»
۲-رشد پرشتاب
وقتی استارتآپهای ad-tech بازار مناسب خود را یافتند، تقاضا برای کالا و خدماتشان بهسرعت افزایش مییابد؛ بنابراین شرکت باید گسترش یابد تا بتواند نیازهای در حال رشد مشتریانش را برطرف کند. رشد و توسعه، با چنین سرعت بالایی، خصوصا برای استارتآپهای کوچک، چالش زا و گاهی غیرمنتظره است.
کادوگان(Cadogan) میگوید: «بزرگترین چالش ما، پیشبینی زمان تغییر شرکت از حالت استارتآپ به اسکِیلآپ (مقیاسپذیر) و همینطور تعیین استعدادها و تغییرات سازمانی موردنیاز درنتیجهی این انتقال بود.
هر استارتآپ موفقی که تبدیل به شرکتی نوظهور با سرعت رشد بالا شده باشد باید برای این انتقال آماده شود. چراکه انتقال مرحلهای بنیادی است و آگاهی از زمان وقوع آن و داشتن آمادگی لازم برای آن، دوعاملی است که نقش حیاتی در رسیدن به موفقیت دارد.»
۳-استخدام افراد بااستعداد
نیاز به کشف و بهکارگیری استعدادهای جدید بهمنظور مرتفع ساختن نیازهای رو به رشد استارتآپ، یکی دیگر از ابعاد جانبی رشد و توسعه پرشتاب است.
نایل در این رابطه میگوید: «ما ناچار بودهایم همواره روی جذب استعدادهای برتر و جدید تمرکز خاصی داشته باشیم و این هدف یکشبه محقق نمیگردد. این موضوع خصوصا در فضای بازار که همه به دنبال کسب مهارتهای مشابهی در حوزه تکنولوژی هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. بهکارگیری نیروهای جدید در شرکت ما بهسرعت از امری تفننی و لوکس تبدیل به اولویتی اصلی برای همه افراد سازمان شد.»
زمانی که نایل در شرکت Integral Ad Science، شروع به کار کرد، آنها درمجموع ۱۸ کارمند و یک دفتر کار داشتند اما فقط سه سال و نیم بعد، شرکت دارای ۱۷۵ کارمند و هشت دفتر کار در سراسر جهان شد.
افزایش تعداد زیادی کارمند در یک دوره زمانی کوتاه، میتواند فشار زیادی به استارتآپ تحمیل کند؛ بنابراین شرکتها باید خود را با شرایط سازگار ساخته و از مشکلات اولیه و آسیبرسان دوران رشد اجتناب کنند.
دن گرینبرگ(Dan Greenberg)، مدیرعامل شرکت Sharethrough، میگوید: «هدف من همواره این است که اطلاعات و امکانات و فضا را، درست بهاندازه خودم که موسس شرکت هستم، در اختیار همه کارکنان قرار دهم تا آنها هم درست مثل من به شرکت اهمیت دهند.»
Sharethrough، شرکتی فعال در حوزه ad-tech است که برای ناشران و برندها نرمافزار تولید میکند و بهعنوان پیشگام جنبش تبلیغات بومی شناخته میشود.
دن گرینبرگ میافزاید: «هماکنون شرکت نرمافزاری ما ۱۳۰ نفر پرسنل دارد و قصد داریم سال آینده ۱۰۰ کارمند دیگر نیز استخدام کنیم. دشوارترین چالش ما این است که بتوانیم اهداف و شرایط مشترکمان را در سطح یکسانی میان همه کارکنان حفظ کنیم.
۴-آهنگ سریع بازار
تکنولوژی با سرعتی باورنکردنی در حال پیشرفت است و همگام شدن با این تغییرات سریع یکی از چالشهای استارتآپ هاست.
کادوگان توصیه میکند: «موج بعدی فرصتهای بزرگی که حوزه تبلیغات دیجیتال برای مشتریانتان ایجاد خواهد کرد را پیشبینی کنید و آینده را با محصولاتی جدید که حقیقتا ارزشی جدید ارائه میدهند بسازید.»
اگرچه شرکتها باید به دنبال ایجاد نوآوری باشند اما پروژهها، بازارها و تکنولوژیهای جدید بهراحتی میتوانند آنها را از جاویژه بازارهایشان که عامل ارزش و اعتبار آنهاست منحرف سازد. کادوگان معتقد است برای بقا باید بهشدت روی این عامل اصلی تمرکز کرد.