پیشبینی نوآوریهایی که در آینده بازاریابی دیجیتال را تحت تأثیر قرار میدهند، کاری دشوار نیست. امروزه در فضای دیجیتال، فنّاوریهایی وجود دارند که توانستهاند روشهای بازاریابی سنتی را بهکلی دگرگون کنند و هنوز هم بر قوت خود پابرجا هستند.
در ادامه بهتفصیل توضیح خواهیم داد که چطور ۳ فنّاوری مطرح در دنیای دیجیتال میتوانند در آینده، بازاریابی دیجیتال را تحت تأثیر قرار دهند.
۱- اینترنت اشیا (Internet of Things)
مطمئناً قبلاً چیزهایی در مورد اینترنت اشیا به گوشتان خورده است. بر اساس اطلاعات سایت theinternetofthings.eu، مفهوم سادهای در این مورد وجود دارد: شبکهای اینترنتی بین اشیاء فیزیکی که قابلیت جمعآوری و تبادل اطلاعات را دارند و این کار بدون دخالت و واکنش انسان و کامپیوتر صورت میگیرد. پیشبینی میشود که در سال ۲۰۱۷، بیشتر از ۵ دستگاه در لوازمخانگی مردم قابلیت اتصال به اینترنت را داشته باشند.
تأثیری که اینترنت اشیا بر بازاریابی دیجیتال خواهد داشت:
اینترنت اشیا واقعاً یک فنّاوری هیجانانگیز است. این فنّاوری میتواند مظهر راحتی در زندگی انسان باشد و اطلاعات بسیار زیادی را از مصرفکنندگان در اختیار ما قرار دهد. ما هنوز نمیدانیم که چطور، به چه شکل و چه زمانی بازاریابها میتوانند دادههای مصرفکنندگان دستگاههای مختلف از اینترنت را دریافت کنند و روی آنها تجزیهوتحلیلهای لازم را انجام دهند. از طرفی مصرفکنندگان هم نمیخواهند اطلاعات خود را بهراحتی در اختیار دیگران قرار دهند مگر اینکه برای این کار تشویق شده باشند.
۲- واقعیت افزوده (Augmented Reality)
واقعیت افزوده مفهومی جدید نیست. ممکن است این فنّاوری را از نزدیک تجربه کرده باشید اما خود از آن بیخبر باشید. منظور از کلمه «افزوده» در این فنّاوری به این معناست که یکسری عناصر بهواسطه کامپیوتر به آنچه در محیط میبینید اضافه میشود و حسی متفاوت در شما ایجاد میکند. شاید بهترین نمونه مربوط به اپلیکیشنهای خاصی است که از این فنّاوری برای جذب مشتری استفاده میکنند. مصرفکنندگان میتوانند از خود عکس بگیرند و این فنّاوری اجازه میدهد تا لباسهای مختلفی را تست کنند بدون اینکه نیاز به پوشیدن لباس باشد. مصرفکننده بعد از انتخاب لباس مناسب، اقدام به خرید میکند.
تأثیری که واقعیت افزوده بر بازاریابی دیجیتال خواهد داشت:
واقعیت افزوده هم در بازاریابی سنتی و هم در بازاریابی دیجیتال اثرگذار است و این امکان را در اختیار بازاریابان قرار میدهد که بتوانند تعامل بهتری با بازار هدف خود داشته باشند. مهمترین نکته تعامل با مشتریان است که در انتقال هر چهبهتر پیام برند کمک میکند. این فنّاوری تجربهای را در اختیار مصرفکنندگان قرار میدهد که بتوانند در هر زمان و در هر مکان آنچه در ذهن خود دارند عملی کنند. بهوسیله واقعیت مجازی میتوانیم آنچه در ذهنمان غیرقابل تغییر است را تحت کنترل درآوریم. در حال حاضر شرکت مایکروسافت در حال اجرای طرحی برای استفاده از فنّاوری واقعیت افزوده است.
٣- فنّاوری پوشیدنی (Wearables)
امروزه نمونهای از ترکیب اینترنت اشیا را با فنّاوری پوشیدنی مشاهده میکنیم (مثل ساعت اپل). استقبال از این فنّاوری در آینده دور از انتظار نیست. این فنّاوری میتواند از عناصر اصلی دو فنّاوری قبلی (اینترنت اشیا و واقعیت افزودنی) استفاده کند و در صنایع مختلف به کار گرفته شود. در حال حاضر تعداد محصولاتی که از فنّاوری پوشیدنی استفاده میکنند، زیاد نیست اما محصولات بیشتری در مرحله نمونه اولیه هستند که در سالهای آینده به بازار عرضه خواهند شد.
تأثیری که فنّاوری پوشیدنی بر بازاریابی دیجیتال خواهد داشت:
فنّاوری پوشیدنی که در حال حاضر تعداد کمی از مردم از آن استفاده میکنند ظرف مدت ۳ تا ۵ سال آینده هواداران زیادی خواهد داشت. زمانی که مردم از این فنّاوری استقبال کنند، بازاریابهای دیجیتال میتوانند ویژگیها، رفتارها، الگوها و روندهای زندگی مردم را بهتر تجزیهوتحلیل کنند. این فنّاوری با زندگی روزمره مصرفکنندگان آمیخته خواهد شد و بازاریابها راحتتر اطلاعات موردنیاز خود را به دست میآورند.
این فنّاوریها قبلاً هم بازاریابی سنتی و بازاریابی دیجیتال را تحت تأثیر قرار داده اما آنچه برای یک بازاریاب اهمیت دارد، استفاده از این فنّاوریها در بازار هدف کسبوکار است. اگر چنین چیزی محقق شود، بازاریابها میتوانند از اطلاعات مشتریان بهتر استفاده کنند و تبلیغاتی اثربخش و حضور مؤثرتری در فضای آنلاین داشته باشند.
شما در فضای دیجیتال تنها دو انتخاب دارید: یا باید خود را با فنّاوریهای نوظهور انطباق دهید و یا از رقبای خود در استفاده از این فنّاوریها عقب بمانید.