سه عنصر اصلی در فرایند تزریق پلاستیک

محصولات پلاستیکی که به‌طور معمول در زندگی روزمره استفاده می‌شوند، از طریق فرایند تزریق پلاستیک تولید می‌شوند. این فرایند شامل ذوب کردن پلاستیک و تزریق آن به قالب فلزی است و پس از سرد شدن و خارج کردن از قالب، شکل نهایی محصول طبق طراحی خاص به دست می‌آید.

از ابتدای قرن ۲۱، با پیشرفت تکنولوژی تزریق پلاستیک، تقاضا برای محصولات تولید شده با این روش در صنایع مختلف به شدت افزایش یافته است که منجر به رقابت شدیدتری در بازار تزریق پلاستیک شده است. بنابراین، چگونگی بهبود کیفیت محصولات تزریق پلاستیک و تسریع چرخه تولید آنها به یک مشکل پیچیده در کل صنعت تبدیل شده است.

چه عواملی بر کیفیت محصول و کارایی تولید در فرایند تزریق پلاستیک تأثیر می‌گذارند؟

1- مواد تزریقی

مواد تزریقی

پیش از خرید مواد اولیه برای تزریق پلاستیک، باید ویژگی‌های مختلف مواد را بشناسیم. از جمله نقطه ذوب، انقباض، پایداری ابعادی، مقاومت در برابر سایش، مقاومت در برابر دمای بالا و مقاومت شیمیایی مواد.

مواد معمول برای تزریق شامل نایلون، PEI، POM، PEEK، ABS، PP، PC، LCP و... هستند.

2- دستگاه تزریق پلاستیک

دستگاه تزریق پلاستیک

فرآیند کار دستگاه تزریق پلاستیک:

مرحله 1:

در تزریق پلاستیک، مواد اولیه محصول را به داخل قیف دستگاه تزریق پلاستیک وارد کرده و سپس به سیلندر مواد منتقل می‌کنیم. در این مرحله، واشر دستگاه تزریق پلاستیک گرم می‌شود تا مواد اولیه ذوب شوند.

مرحله 2:

پس از اعمال فشار و سرعت بالا، مواد اولیه مذاب از طریق نازل دستگاه تزریق پلاستیک به داخل شیار قالب پاشیده می‌شود.

مرحله 3:

مواد مذاب درون قالب پس از اعمال فشار و تأثیر خنک‌کننده، جامد و تثبیت می‌شود. سپس با عمل مکانیزم باز شدن قالب، قالب باز شده و محصولات قالب‌گیری شده از طریق دستگاه اجکتور از قالب خارج می‌شوند.

این مراحل به صورت ساده فرآیند تزریق پلاستیک را توضیح می‌دهد. برای جزئیات بیشتر می‌توانید به منابع مربوطه مراجعه کنید.

ساختار دستگاه تزریق پلاستیک:

بر اساس قاب بیرونی، دستگاه تزریق به سه نوع تقسیم می‌شود: دستگاه تزریق عمودی، دستگاه تزریق افقی، و دستگاه تزریق تمام الکتریک.

دستگاه تزریق پلاستیک یک ماشین شکل‌دهی گرمایی است که برای فرآیند تزریق و تولید قطعات پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اجزای اصلی آن شامل قیف، دستگاه تغذیه، سیلندر، سیستم هیدرولیک، سیستم گرمایش، سیستم کنترل، مکانیزم تزریق و قطعات قالب می‌باشد.

3- قالب تزریق پلاستیک

قالب تزریق پلاستیک

قالب تزریق، قالبی است که برای تولید قطعات پلاستیکی استفاده می‌شود. ابتدا، طراح با استفاده از نرم‌افزار سه‌بعدی ساختار کامل و ابعاد دقیق محصول را طراحی می‌کند. سپس، مهندس کارخانه با استفاده از فرایندهایی مانند حکاکی CNC و EDM، قالب فلزی را تولید می‌کند. در نهایت، کارخانه با استفاده از قالب‌های تزریق، قطعات پیچیده را به صورت انبوه تولید می‌کند. قالب تزریق می‌تواند کیفیت هر محصول را تضمین کند و در عین حال به‌طور مؤثر کارایی تولید محصولات تزریقی را بهبود بخشد.

DGKI Co