استارتآپها پدیدههایی نوظهور در حوزه کسبوکار هستند که با شتاب در مسیر رشد گام برمیدارند. در جهان امروز که رقابت در آن حرف اول را میزند هرروزه با کارآفرینانی روبهرو میشویم که با ایدههایی نو در حوزه کسبوکار به دنبال موقعیت شغلی مناسبی برای خود هستند.
چالشبرانگیزترین قسمت کار در بسیاری از استارتآپها، مربوط به جذب مشتری و سپس حفظ آنها بهعنوان مشتری ثابت یا وفادار است. البته در صورت استفاده از شیوههای درست بازاریابی این مسئله چندان مشکلساز نخواهد بود.
بازاریابی، درست مانند سوختی است که ماشین کسبوکار را به راه میاندازد؛ بنابراین اگر بازاریابی موفقی داشته باشیم میتوان امیدوار بود که در مدتزمان کوتاهی سود قابلتوجهی کسب کنیم. یکی از مهمترین اصول موفقیت در هر کسبوکاری روابط عمومی است اما همیشه لزومی ندارد برای دیده شدن کسبوکار خود هزینه هنگفتی صرف کنیم.
در اینجا راهکارهایی مفید و البته کمهزینه برای رونق کسبوکار نوپای شما ارائه میکنیم:
۱-متفاوت باشید
بهترین شکل بازاریابی و تبلیغ کسبوکار ارائه خدمات بهصورت بینقص و کامل است و سادهترین راه برای رسیدن به این هدف، تمرکز روی خدماتی است که سایر رقبا آن را بهخوبی انجام نمیدهند. شما باید آن خدمات را به بهترین نحو ممکن ارائه دهید، از تکرار اشتباهات دیگران بپرهیزید و تمام توان خود را صرف کسب رضایت مشتری کنید.
ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتریان بهمرورزمان باعث اعتمادسازی میشود و چیزی نمیگذرد که نام کسبوکار شما بدون صرف هزینهای دهانبهدهان در میان مردم منتشر میگردد. این روش بازاریابی حتی برای کسبوکارهای نوپایی که مشتریهای خاص دارند و یا اصطلاحا کم طرفدار هستند (بازار گوشهای بیرونقی دارند) هم موثر است.
۲-یک برند آنلاین بسازید
امروزه هوشمندانهترین روش بازاریابی، طراحی و ایجاد برند آنلاین است. بسیاری از شرکتهای موفق جهان از این روش استفاده کردهاند و تبدیل به برندهای معروف و نام آشنای حوزه کسبوکار خود شدهاند.
امروزه اغلب کارآفرینان اهمیت برند شخصی را درک کردهاند و آن را وسیلهای برای معرفی ماهیت کسبوکار خود میدانند.
برندسازی شخصی با بالا بردن محبوبیت محصولات در میان مشتریان، باعث افزایش مقبولیت، اعتمادسازی و جذب مشتری بیشتر میشود و درنهایت سوددهی بالاتری را به دنبال خواهد داشت.
طراحی یک وبلاگ حرفهای، انتخاب تگ یا لوگویی منحصربهفرد و اضافه کردن محتوای آموزشی علاوه بر تشویق و آموزش خوانندگان، بهسادگی شما را به هدفتان میرساند. پسازآن میتوانید از طریق شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، گوگل پلاس، لینکدین و توییتر با مشتریان ایدئال خود با هر زبان و روشی که آنها مایل باشند ارتباط برقرار کنید.
همچنین میتوانید برای مشتریان خود یک اشتراک ایجاد کنید و بهصورت مداوم برای آنها مطالب مفید و کاربردی ارسال کنید. دقت کنید فقط آگهی فروش محصولات را نفرستید چون ممکن است آنها تصور کنند شما تنها به فروش خودتان اهمیت میدهید. این روش به افزایش محبوبیت برند شما کمک میکند.
۳-ارتباط موثری با مشتری برقرار کنید
بعضی میگویند مشتری پادشاه ماست. واقعیت این است که آنها درست میگویند زیرا کسبوکاری که در جذب مشتری ناموفق است درواقع شانسی برای بقا ندارد. اگر هیچ مشتریای وجود نداشته باشد که شما را به کسبوکارتان دلگرم کند، محصول یا خدمت شما چه ارزشی خواهد داشت؟بااینوجود، به حدی روی کسب مشتریان جدید تمرکز نکنید که منجر به نادیده گرفتن مشتریهای موجود شود. چراکه تشویق مشتریهای قبلی به خرید مجدد از محصول یا خدمت شما، ده برابر آسانتر از جذب مشتری جدید است. همیشه به دنبال راههای جدید و متفاوت برای دریافت بازخورد مشتری باشید و تلاش کنید در صورت هرگونه تغییر در خدمات آنها را با خود همراه سازید.
ازاینرو کسبوکارهای امروزی از اپلیکیشنهای شخصیسازیشده موبایل استفاده میکنند. این اپلیکیشنها بهعنوان ابزاری موثر و جدید برای پشتیبانی بهتر از مشتری، جمعآوری اطلاعات، نظرات و بازخوردهایی از رفتار مشتریان و هدفمندسازی فرآیند جذب مشتری کاربرد دارد.
وقتی نیاز مشتری را برآورده میسازید درواقع مشتری راضی به بهترین ابزار بازاریابی شما تبدیل خواهد شد و راضی نگه داشتن او با ارائه خدمات مناسب تنها کاری است که باید انجام دهید. سپس این مشتری است که با رضایت خاطر کسبوکار شما را در شبکههای اجتماعی یا به روشهای دیگر تبلیغ میکند.
راههای بسیار زیادی وجود دارد که میتوانید پس از افزایش توان مالی خود آنها را هم امتحان کنید. روشهایی مانند تبلیغات کلیکی یا تبلیغ در روزنامههای محلی، مجلات مرتبط یا وبسایتهای معتبر؛ اما در ابتدای کار مجبور نیستید هزینههای بالایی را متحمل شوید. شما میتوانید با استفاده از این روشهای ساده بازاریابی شروع به کسبوکار کنید. این روشها نتایج خارقالعادهای را برای شما خواهند داشت.