اجرای استراتژی بهینهسازی موتورهای جستجو برای قرار گرفتن در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل کافی نیست.
دلایل زیادی وجود دارد که استراتژی سئو برای قرار گرفتن در صفحه اول شکست بخورد. بدون درک درست از اشتباهاتتان، محتوای شما نتیجه مورد انتظار شما را به دنبال نخواهد داشت.
در اینجا سه مورد از رایجترین و بدترین اشتباهاتی که باید از آنها خودداری کنید معرفی خواهیم کرد:
۱- از کلمات کلیدی مناسب استفاده نکنید.
تعیین بهترین کلمات کلیدی برای شما و سازمانتان میتواند مشکل باشد، بهخصوص اگر شما در یک حوزه پررقابت کار میکنید.
شایعترین اشتباهات مربوط به کلمات کلیدی عبارتاند از: استفاده از کلمات کلیدی تک کلمه و بیشازحد کوتاه، استفاده از کلمات کلیدی مشهور برای موردتوجه قرار گرفتن و هدف قرار دادن کلمات کلیدی که بیشازحد خاص هستند (یا بهاندازه کافی خاص نیستند).
اگر از کلمات کلیدی تک کلمه یا کلمات کلیدی بسیار مشهور استفاده میکنید کسب رتبه خوب در نتایج جستجوهای کلی در موتورهای جستجو را از دست میدهید. اگر نمیتوانید با بودجه چند میلیون دلاری که بسیاری از شرکتها برای این کار کنار میگذارند رقابت کنید برای موفقیت باید استراتژی خود را در جستجوگرها طوری تنظیم کنید که کلمات کلیدی موردپسند آنها را به کار ببرید.
در تلاش خود برای پیدا کردن بهترین کلمات کلیدی، به دنبال کلمات بیشازحد خاص یا طولانی نباشید. اگر یک کلمه کلیدی را بهینهسازی کنید که بیشازحد طولانی است، مشتریان بالقوه برای پیدا کردن شما به زمان زیادی نیاز دارند و بازدیدکنندگان زیادی را از دست خواهید داد.
از طرف دیگر، اگر هیچکس کلمات کلیدیای را که انتخاب کردید جستجو نکند، شما را پیدا نخواهند کرد و مشتریان بالقوهای که در تلاش برای رسیدن به صفحه سایت شما بودند را از دست خواهید داد.
کلمات کلیدیای را انتخاب کنید که بهاندازه کافی برای توضیح سازمان شما خاص هستند اما طول آنها در این حد است که در قسمت تایپ کلمات برای جستجو بهراحتی قابلنوشتن باشند.
۲- از ابزارهای بازاریابی دیجیتال استفاده نکنید.
ابزارهای بازاریابی دیجیتال به شما کمک میکنند ببینید که چه چیزی برای رسیدن به هدفتان خوب عمل میکند و چه چیزی نه؛ بنابراین میدانید که استراتژی شما در چه جایی قوی است و در چه جاهایی نیاز به پشتیبانی دارد.
اگر میخواهید موفقیت تلاشهای سئوی خود را ببینید لازم است از دسته ابزارهای بصریسازی دادهها برای ارزیابی اهدافتان استفاده کنید.
اگر موفقیت استراتژی خود را تنها بر اساس افزایش مبادلات کسبوکارتان اندازهگیری کنید، احتمال کمی وجود دارد نتایجی را که پیشبینی کرده بودید به دست آورید. بهینهسازی محتوای وبسایت شما نیاز به زمان، تلاش و بهبود مستمر دارد.
ابزارهای مدیریت به شما توانایی پیگیری و درک ابعادی از سئو را میدهند که قبلاً نمیتوانستید مشاهده کنید. ابزارهایی که شما انتخاب میکنید میتوانند اطلاعاتی دربارهی اینکه بسیاری از بازدیدکنندگان جدید چطور از طریق کلمات کلیدی احتمالی از وبسایت شما دیدن میکنند برایتان فراهم کنند.
کمک گرفتن از نرمافزارها/سختافزارهای کامپیوتری، اپلیکیشنهای آنلاین یا سایر ابزارهای بازاریابی در طراحی یک استراتژی قدرتمند سئو ضروری هستند.
۳- مشتریان خود را هدفگذاری نکنید.
استراتژی سئوی شما باید حول مشتریان فعلی یا مشتریان بالقوه شما باشد. منتظر زمانی باشید که آنها به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند. اگر درک نکنید مشتری شما چه کسی است، استراتژی سئوی شما محکومبه شکست خواهد بود.
هدف قرار دادن مخاطبان اشتباه، کسبوکار شما را ارتقا نخواهد داد حتی اگر استراتژی سئو باعث شود که سایتتان در بالای صفحات نتایج جستجو قرار بگیرد. بهطور مشابه، اگر شما در نتایج جستجو برای مخاطبانتان مناسب ظاهر نشوید، کسانی که در جستجوی کسبوکار شما خواهند بود قادر نیستند شما را پیدا کنند.
یک راه خوب برای فهمیدن این موضوع که آیا به مشتری مناسبی دست پیداکردهاید یا نه این است که نرخ خروج از سایت خود یعنی تعداد افرادی که به وبسایت شما میآیند و بدون نگاه کردن به قسمتهای مختلف آن را ترک میکنند را بررسی کنید. اگر نرخ خروج از سایت شما زیاد است، احتمالاً بهصورت اشتباه در نتایج جستجو ظاهر میشوید و استراتژی شما در جستجوگرها باید تنظیم شود.
درک اینکه مشتری هدف شما دقیقاً چه کسی است طول میکشد و منعکسکننده این موضوع است که آنها چگونه ممکن است در جستجوی آنلاین رفتار کنند. یک مشتری قدیمیتر وبسایت شما را به همان شیوهی یک کاربر تازهوارد جستجو نمیکند. کلمات کلیدی شما باید بهگونهای باشند که بتوانند بیشترین تعداد مخاطبان هدف را به کسبوکار شما وارد کنند.
به دست آوردن یک استراتژی درست سئو طول میکشد و نیاز به آزمونوخطا دارد. با مقدار زیادی توجه میتوانید راه خود را برای رسیدن به صفحه اول نتایج موتورهای جستجو پیدا کنید و ترافیک وبسایت خود را افزایش دهید که منجر به موفقیت سازمان شما خواهد شد.