رشد موفق هر کسبوکار تنها به کیفیت محصولات و خدمات آن بستگی ندارد بلکه پرسنلی که مشغول به فعالیت هستند نیز در این رشد نقش مهمی دارند.
دانیل واینفورتر (Daniel Weinfurter) یک کارآفرین و مدرس دانشگاه در رشته مدیریت در دانشگاه نورثوسترن میگوید: «بهمنظور انتقال موفقیتآمیز یک استارتآپ از مرحله اولیه به مرحله گسترشپذیری، لازم است که افراد درستی به کار گرفته شوند تا مسیر کسبوکار را هدایت کنند. اگرچه محصول و خدمات مهم هستند اما آنچه هدایتکنندهٔ اصلی برای گسترشپذیری کسبوکار است نه محصول است و نه خدمات». واینفورتر میگوید که افرادمناسب، هر کاری که لازم باشد را برای رشد کسبوکار انجام میدهند. «آنها محصول مناسب را مییابند، خدمت مناسب را جستوجو میکنند، فرهنگ سالمی را دنبال میکنند و یک تیم باانگیزه در پشت خود دارند»
واینفورتر میگوید که مؤسسان و کارآفرینان باید برای هدایت موفقیتآمیز فرآیند گسترشپذیری یک کسبوکار، سه مرحله مهم زیر را پشت سر بگذارند:
- یک گام به عقب برگردید.
زمانی که یک کارآفرین برای اولین بار کار خود را شروع میکند، این احتمال وجود دارد که در هر جزئی از کسبوکارش درگیر شود. بااینحال در بعضی از موارد، این سبک کنترل میتواند باعث بازماندن توانایی رشد شرکت شود. در نهایتاً کارآفرینان باید از گرفتن تمام تصمیمات بهتنهایی در شرکت اجتناب کنند و بعضی از تصمیمات را به افراد باتجربه بیشتر در حوزههای معین واگذار کنند.
- به مشاوران مورد اعتماد گوش دهید.
در اکثر مواقع زمانی که استارتآپها به مرحله گسترشپذیری میرسند، مؤسسان یا هیئتمدیره شرکت وارد عمل میشوند. واینفورتر گفته است که نکته کلیدی فقط آوردن آنها به هیئتمدیره نیست، بلکه توجه به توصیههای آنها از صمیم قلب است.
به نظر او «هنوز بسیاری از مؤسسان بهاندازه کافی نمیدانند که محدودیتهای آنها چه هستند». یک هیئتمدیره مناسب میتواند بهطور چشمگیری باعث بهبود تیم مدیریتی شود، زیرا تیم مدیریت را مجبور به تفکر در مسائلی میکنند که تاکنون آنها را نادیده میگرفتند.
- متفکرانه استخدام کنید.
مشکلی که بسیاری از کارآفرینان در هنگام استخدام افراد جدید برای هیئتمدیره با آن مواجه میشوند این است که معمولاً پیشزمینهای در منابع انسانی ندارند. واینفورتر چنین میگوید: «مؤسسان معمولاً از حوزههای بازاریابی، توسعه محصول، مهندسی، فروش یا امور مالی هستند. تعداد کمی از رهبران با تخصص در حوزه منابع انسانی هستند که کسبوکار جدیدی را اداره میکنند».
نداشتن تجربه میتواند منجر به استخدام و گزینش افراد ضعیف شود. واینفورتر به تجربه خود در مورد گسترش اولین کسبوکار خود اشاره کرده و میگوید که حداقل فرآیندها و ابزارهای استخدامی را در کسبوکارش داشته است که این امر نهایتاً منجر به بروز نرخ ۵۰% شکست در استخدام پرسنل اولیه کسبوکار شده است.
واینفورتر اعتقاد دارد که استفاده از افراد مناسب در زمان مناسب، از نکات ضروری در رشد هر کسبوکار است. او افراد مناسب را تیمی از کارکنان آن کسبوکار میداند که بهطور کامل آماده انتقال و رشد به سطحی بالاتر هستند.