۱- برنامهریزی
زمانی که یک برنامهی رسانههای اجتماعی تدوین میکنید، بلافاصله میزان تلاشهای موردنیاز در طول روز را کاهش میدهید.
مزیت ذاتی رسانههای اجتماعی، میتواند نقطهضعف آنهم باشد. درست است که شما میتوانید با استفاده از آنها پیام برندتان را بهصورت مداوم در مقابل دید مردم نگهدارید، اما این کار نیازمند بازدهی مداوم و تلاش روزانه است.
هنگامیکه انجام وظایف خود را متوقف میکنید تا بهسرعت پیامی در رسانههای اجتماعی ارسال کنید، زمان مفید انجام کارتان را ازدستدادهاید. حتی اگر ارسال محتوا در رسانههای اجتماعی فقط یک یا دو دقیقه طول بکشد، مجبورید که وظیفهی فعلی خود را متوقف کنید و دوباره به سراغ آن بروید و این باعث میشود که تمرکز خودتان را بر روی پروژهای که در حال انجام آن بودید از دست بدهید.
زمان شما برای ورود دوباره بهحساب کاربری رسانههای اجتماعی و استفاده از ابزارهای آن تلف میشود. به یاد داشته باشید که هر وظیفهای یک دسته وظایف مرتبط هم دارد که نیازمند زمان هستند. برای مثال،اگر از یک ابزار مدیریت رسانههای اجتماعی استفاده نمیکنید، ممکن است مجبور شوید بهحساب توییتر کسبوکار خود وارد شوید و برای انجام این کار، باید رمز عبور آن را پیدا کنید و برای پیدا کردن رمز عبور، باید آن را در یک فایل دستهبندی رمز عبور جستوجو کنید. برای انجام این کار، شما باید فایل را در اینترانت شرکتتان پیدا کنید. داستان ازاینقرار است که برای هر کار کوچکی مجبورید زمان زیادی را برای کارهای جانبی آن تلف کنید.
راهحل این مسئله برنامهریزی است. روش برنامهریزی شامل سه بخش است:
در وهله اول، باید زمان مشخصی را در تقویم خود برای برنامههای رسانههای اجتماعی کنار بگذارید؛ مثلاً تخصیص یک (دو یا سه) ساعت به رسانههای اجتماعی. بسیاری از افرادی که مسئول گزارش کار رسانههای اجتماعی بهصورت روزانه هستند از این روش استفاده میکنند.
دوم، در طول این زمان، برای یادداشتهای خود در رسانههای اجتماعی برنامهریزی کنید. با استفاده از یک ابزار مانند Buffer، برای زمان و پیامهایی که میخواهید به شبکههای اجتماعی خود ارسال کنید برنامه داشته باشید. با استفاده از این شیوه در بهترین زمان از روز پیام خود را ارسال کنید. نکتهی مهم در مورد برنامهریزی برای یادداشتها این است که شما میتوانید دو یا سه بار یادداشت ارسال کنید، اما نیاز به زمان بسیار کمتری برای انجام آن وجود دارد. شما میتوانید برای پانزده دقیقه بنشینید و شش توییت در طول روز انجام دهید؛ اما اگر بخواهید برای ارسال هرکدام از آنها زمان جداگانهای اختصاص دهید، وقت زیادی را تلف میکنید.
سوم، مقداری زمان برای نظارت بر معیارهای رسانههای اجتماعی خود در نظر بگیرید. این عمل بخشی جداییناپذیر از هر رویکرد رسانههای اجتماعی است.
ورود و خروج مداوم به رسانههای اجتماعی زمان و انرژی زیادی از شما میگیرد. انجام برنامهریزی چه بهصورت روزانه و چه برای تعیین زمان ارسال و تعداد یادداشتها، بهطور چشمگیری میزان تلاش موردنیاز برای رسانههای اجتماعی را کاهش میدهد، درعینحال بازدهی شما افزایش خواهد یافت.
۲- جمعآوری محتوا
یکی از مهمترین ویژگیهای ارسال یادداشت به رسانههای اجتماعی که بیشتر از همه نیاز بهصرف زمان دارد، پیدا کردن محتوایی برای ارسال است.
راهحلهایی برای کاهش میزان زمان و تلاش شما برای پیدا کردن و ارسال محتوا وجود دارند:
راهحل اول: یک سیستم جمعآوری محتوا ایجاد کنید.
سیستمی که شما انتخاب میکنید پا بهپای شما پیش میرود، مثلاً اگر از Evernote استفاده میکنید میتوانید یک پوشهی خاص برای جمعآوری محتوایی که میخواهید بعداً به اشتراک بگذارید ایجاد کنید. هر زمان که در رسانههای اجتماعی چیزی جالب برای ارسال مییابید، کافی است در مرورگر خود روی گزینهی Evernote کلیک کنید.
وقتیکه روی گزینهی «ذخیره» کلیک کنید مقالهی موردنظرتان در Evernote ذخیره خواهد شد. زمانی که باید طبق برنامهریزی خود مقاله ارسال کنید، بهسادگی پوشهی Evernote را باز میکنید و مقالههای ذخیرهشده را انتخاب میکنید.
این چیزی بیش از یک سیستم جمعآوری است. با استفاده از این سیستم همانطور که در طول روز ایمیل خود را چک میکنید، از وب سایتها بازدید میکنید، کار پژوهشی انجام میدهید و ... مقالات جالب، مطالعات و یا وبسایتهایی که میخواهید به اشتراک بگذارید از قبل آماده میکنید.
راهحل دوم: زمان مشخصی را فقط برای یافتن محتوا در نظر بگیرید.
راه دیگر کاهش تلاشهای شما، در نظر گرفتن زمان مشخصی برای یافتن محتوایی عالی است. Buffer مقالهای به نام «همیشه یک لینک فوقالعاده برای به اشتراک گذاشتن داشته باشید» دارد
“Always Have an Amazing Link to Share” که در مورد بعضی مکانهای مفید برای پیدا کردن مطالب توضیح میدهد. این میتواند نقطهی شروع خوبی برای یافتن لینکهایی مفید جهت اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی باشد.
۳- محتوای خود را بیش از یکبار به اشتراک بگذارید.
آخرین تکنیک برای صرف تلاش کمتر و ارائهی محتوای بیشتر، به اشتراک گذاشتن محتوا بیش از یکبار است. افراد مختلف با توجه به زمانی که به رسانههای اجتماعی وارد میشوند از یادداشتهای مختلفی بازدید میکنند؛ مثلاً یکی از مخاطبان شما ممکن است در ساعت ۸ صبح توییت شما را ببیند اما مخاطب دیگری ساعت ۱۲ وارد توییتر شود. پس میتوانید همان محتوایی که به اشتراک گذاشتید دوباره و یا حتی سه بار یا بیشتر ارسال کنید.
اگر مطالب خود را بیش از یکبار، به اشتراک بگذارید میتوانید سه یا چهار بار به همان اندازه بازدید کسب کنید، در میزان زمان صرفهجویی داشته باشید و افزایش ترافیک به دست آورید.