یکی از بهترین روشها برای کسب مشتریان جدید، ارجاع یا معرفی محصول از طرف مشتریان فعلی است. زمانی که شخص مورد اطمینانتان از شما میخواهد محصولی را امتحان کنید، شما بهطور حتم نگاهی به آن خواهید انداخت.
اما کسبوکارها چگونه میتوانند مشتریان تجارت الکترونیکی خود را تشویق کنند تا دوستان خود را بهصورت آنلاین به آنها ارجاع دهند؟
ما از دوازده نفر از صاحبان مشاغل از شورای کارآفرینان جوان (YEC) این سوال را پرسیدهایم. بهترین پاسخهای آنها در زیر مطرح شدهاند:
پیشنهاد پورسانت
ارائه یک تخفیف کوچک حتی به ارزش پنج دلار در سفارشهای بعدی مشتریان، یک روش تقریباً نتیجهبخش برای ترغیب آنها به معرفی آنلاین محصول به دوستانشان است. فرآیند ارجاع را تا حد ممکن ساده و سرراست کنید تا دلیلی برای معرفی نکردن محصول به دوستان باقی نماند.
از یک برنامه ارجاع مشتری استفاده کنید
یکی از روشهای تشویق مشتریان به ارجاع دوستانشان، استفاده از یک برنامه تشویقی مانند Referral Candy است. این یک برنامه Opt-In است که با ایجاد لینک بین مشتری و دوستانش، ارجاع را در تماممسیر تا نقطه خرید محصول پیگیری میکند و در لحظهی خرید، هم به شخص ارجاعدهنده و هم به مشتری جدید، پاداش کارشان را اهدا خواهد کرد. تنها کاری که مشتری اولیه باید انجام دهد این است که لینکی را با دوستانش به اشتراک بگذارد.
محتوایی فوقالعاده تولید کنید
برای مشتریانی که شما را میشناسند و دوستتان دارند یک محتوای عالی به اشتراک بگذارید تا آنها محتوای شگفتانگیز شما را با دوستانشان به اشتراک بگذارند. به باشگاه دلار شِیو (Dollar Shave Club) (محصولات اصلاح و تیغهای ریشتراش با کیفیت بالا) و ویدئوهای آنها یا شرکت بونوبوس (Bonobos) و نامههای سرگشاده آن به جیم هاربو (مربی فوتبال) توجه کنید. این سایتها با ایجاد محتوای مخصوص برای مشتریان، برند شما را به دوستانشان معرفی خواهند کرد و تاثیر اولیه مثبتی بر جای خواهند گذاشت.
تشویق به خودنمایی
درج گزینههای اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی در صفحهی تایید سفارش، راهی ساده برای تشویق ارجاع دهندگان است؛ بنابراین، بعدازاینکه فردی سفارش آنلاین میدهد، با پیشنهاد جملهای شبیه «بگذارید دوستانتان درباره محصول جدیدی که خریدهاید بدانند»، به همراه دکمهای برای ارجاع به رسانههای اجتماعی، کاری کنید افراد بتوانند حس خودنمایی خود را از خرید محصول شما به دوستانشان نشان بدهند.
یک مسابقه راه بیندازید
راحت و آسان: مردم همیشه میخواهند که چیزی برنده شوند. از تست مجانی محصول گرفته تا خدمات یا بختآزمایی، مشتریان کاری را که برای برنده شدن لازم است انجام میدهند؛ اما چگونه میتوان مشتریان تجارت الکترونیک را برای ارجاع دوستانشان بهصورت آنلاین تشویق کرد؟ با مسابقه انگیزه ایجاد کنید. مثلاً به مشتریان بگویید: «محصولی را به دوستانتان معرفی کنید و از آنها بخواهید در هنگام سفارش از اسم شما استفاده کنند تا یک کارت هدیه صد دلاری برنده شوید.»
فرآیند ارجاع را بازیسازی کنید
معمولا بازیسازی در محیطهای مختلفی استفاده میشود و متناسب با نوع محصولی که میفروشید متفاوت است برای مثال میتواند بهصورت تشویق مشتریان به کسب امتیاز و سپس تبدیل امتیازات به جایزه یا محصول، یا شاید حتی جایزهی نقدی باشد. کافی است تا آنها محصول شما را به دیگران معرفی کنند و از این کار لذت ببرند. البته سیستم امتیازدهی معمولا جذابتر است چون یک امتیاز بیشتر از یک دلار ساده در دنیا ارزش دارد.
یک محصول فوقالعاده بفروشید
خیلی ساده است، اگر یک محصول فوقالعاده بفروشید دیگر نیازی نیست از مشتریان خود بخواهید که آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. مشتریان باید آنقدر به محصول شما عشق بورزند که خودشان آن را به اشتراک بگذارند.
سلسلهمراتب و انحصار ایجاد کنید
ایجاد «گروه خاص» تنها محدود به بازاریابی نیست، بلکه بهطورکلی کار فوقالعادهای است. اگر با استفاده از هشتگ یک جنبش رسانه اجتماعی ایجاد کنید که نشان بدهد دیگران چگونه از محصولات شما استفاده میکنند، تبادل محتوا و ارتباط دو سویه صورت میگیرد. کافی است در ابتدا با ایجاد سلسلهمراتب در میان این اجتماع جدید، از این امکانات به نفع خود استفاده کنید. این اکوسیستم خودش از خودش محافظت خواهد کرد و بقیهی راه را خواهد رفت.
یک کارت ارجاع درون جعبه سفارش مشتریان قرار دهید
یکی از روشهای موفقی که در گذشته استفاده میکردیم و در حال حاضر هم نتیجهبخش است، قرار دادن کارت ارجاع داخل جعبه تمام سفارشها است. این کار به مشتریان امکان میدهد تا کارت را با یک کد منحصربهفرد در اختیار مشتریان بالقوه دیگر قرار دهند. زمانی که مشتری جدید از این کد استفاده کند، متوجه میشوید که از طرف چه کسی بوده است و بعدازآن میتوانید، در سفارشهای بعدی مشتری اولیه، به او تخفیف نقدی بدهید.
تجربیاتی ایجاد کنید که ارزش اشتراکگذاری داشته باشند
مردم اشتیاق شدیدی برای تجربیات دارند نه برای محصولات. آیا میتوانید تجربهای ایجاد کنید که شخص را وادار به اشتراکگذاری کند؟ مثلا یک خرده فروشی مانند Indochino میتواند از شما و دوستانتان دعوت کند و برایتان کتوشلوار سفارشی بدوزد. یا مثلا شرکتی مانند Finish Line میتواند شما را از برگزاری یک رویداد محلی یا ماراتن مطلع سازد.
یک پیشنهاد ویژه پس از فروش ارائه دهید
میتوانید مشتریانتان را تشویق کنید تا بعد از ثبت موفقیتآمیز یک سفارش، این موضوع را با دوستان خود به اشتراک بگذارند. این روش بسیار موثر است. همچنین ارائه یک پاداش قابلتبدیل به پول هم روش خوبی برای ترغیب مشتریان به خرید مجدد از شما است. این یک رابطهی برد برد است که میتواند سرآغازی برای ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان باشد؛ و این همان چیزی است که همهی کسبوکارها آرزویش را دارند. برای خودکارسازی این فرآیند، برنامهای مانند Punchtab را امتحان کنید.
از افرادی که شما را به مشتریان دیگر معرفی کردهاند درحضور دیگران تشکر کنید
گاهی اوقات، بهترین مشتریان شما دوست دارند احساس کنند که بخشی از شرکت شما هستند نهفقط مصرفکننده محصولات آن؛ بنابراین در حضور دیگران از مشتریان ارجاعدهنده یا وفادار خود تشکر کنید و به جامعه مشتریانتان یادآور شوید که رضایت و موفقیت فردی آنها هدف نهایی شما است.