در اکثر موارد صاحبان فروشگاههای آنلاین، بهجای تمرکز روی تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری، بیشتر روی عناصر زیباییشناختی تاکید دارند. بهبیاندیگر، وقتی آنها کار خود را شروع میکنند، بهجای بهینهسازی قیف تبدیل، طراحی سایت را در اولویت قرار میدهند. البته این اشکالی ندارد. طراحی، بخش مهمی از بهینهسازی برای تبدیل است، اما بعدازآنکه کار شما با طراحی سایت و زیباسازی آن به اتمام رسید، ضروری است روی عملکرد تبدیل و جذب مشتریان جدید و افزایش درآمد تاکید داشته باشید. هدف این مقاله، کمک به شما دریافتن و برطرف کردن ضعفهای مهمی است که احتمال دارد هنگام راهاندازی فروشگاه آنلاین خود به آنها توجه نکرده باشید.
صفحات نمایش محصول را بهینه کنید
بهینهسازی صفحات نمایش محصول بیتردید یکی از مهمترین ابعاد فروشگاه آنلاین شما است و روشهای بسیار زیادی وجود دارند که از طریق آنها میتوانید این صفحات را بررسی و آزمایش کنید تا درآمد فروشگاه آنلاین خود را افزایش دهید. درمجموع سه عنصر مهم وجود دارد که نباید از آنها غافل شوید: انتخاب رنگهای مناسب، استفاده از بهترین روش برای فراخوان به اقدام (دکمهی فراخوان) و طراحی مناسب چیدمان سایت. آیتمهای زیر نیز میتوانند در بهینهسازی صفحات نمایش محصول به شما کمک کنند.
- محصولات خود را طوری توصیف کنید که مشتریان را ترغیب کند
اگر میخواهید خریدار، روی دکمهی «افزودن به سبد خرید» کلیک کند، لازم است توصیف بسیار خوبی برای هر یک از محصولات خود ارایه دهید. اگر در توصیفات خود تنها روی ویژگیها و قابلیتهای کالا یا خدمات خود تاکید کنید یا توضیح دهید که چه فایدهای برای مشتریان دارند، مطالعهی آنها برای مشتریان خستهکننده خواهد شد؛ بنابراین سعی کنید توضیحات شما ساده و درک آنها سریع و آسان باشد. فراموش نکنید مواردی مانند سیاست سایت مبنی بر حملونقل محصولات و یا استرداد آنها، صفحات FAQ، نظرات کاربران درباره محصول و اطلاعات موردنیاز و مفید دیگری را که جزئیات محصولتان نشان میدهند، در کنار هر محصول بگنجانید یا لینک آنها را قرار دهید.
- گزینههای محصول را به شکلی واضح نمایش دهید. مراقب باشید محصولات مشابهی که فقط ازنظر رنگ و اندازه با یکدیگر تفاوت دارند در صفحات متعدد نمایش داده نشوند. الگوریتمهای جستجوی گوگل اغلب این مساله را به معنی محتوای تکراری تلقی میکنند و در نتیجه به سایت شما رتبه پایینی خواهند داد. بهجای این کار، تنوع محصول خود را روی یک صفحه قرار دهید تا کاربر شما درک بهتری از آن داشته باشد. ببینید شرکت Up Lift Desks چگونه با نمایش گزینههای محصول، این امکان را برای مشتریان فراهم کرده که خودشان میزتحریر خودشان را بسازند. همچنین میتوانید صفحات محصول را مثل سایت Sisu Guard سادهتر طراحی کنید، به این شکل که تصاویر محصول را بر اساس انتخاب محصول توسط خریدار، تغییر دهید.
- تصاویر شگفتانگیزی از محصولات نمایش دهید: ازنظر ۶۷ درصد از مشتریان، در زمان خرید از یک فروشگاه آنلاین، کیفیت تصاویر «بسیار مهم» است. بر اساس یکی از مطالعات سایت eBay، هر تصویر حرفهای که به فهرست خاصی اضافه میشود، درصد خرید را ۲ درصد افزایش میدهد. به همین دلیل، در اینجا منابعی را معرفی میکنیم که به شما کمک میکنند تصویربرداری بهتری از محصولات خود داشته باشید و در نتیجه نرخ تبدیل سایت خود را افزایش دهید:
- راهنمای افزایش نرخ تبدیل با استفاده از تصاویر محصول
- چهار نکته که از دیدگاه مالکان فروشگاههای آنلاین، هنگام عکسبرداری از محصولات باید رعایت کرد
- چگونه با کمتر از ۵۰ دلار، از محصولات خود عکس بگیریم
- چگونه در افکتهای سهبعدی مهارت پیدا کنیم
- کلیپهای ویدیویی از محصولات خود نمایش دهید
کلیپهای ویدیویی به بیان جزئیات محصول شما کمک میکنند و انتظارات معقولی را در مورد محصول یا خدمت شما در ذهن مشتریان ایجاد میکنند. کلیپهای تهیهشده از محصولات یا حتی کلیپهای بسیار خوبی که دربارهی خود شرکت تهیه میشوند، علاوه برافزایش نرخ تبدیل، میتوانند به افزایش آگاهی مشتریان از برند شما و همچنین افزایش رضایتمندی آنها کمک کنند.
- قیمتها را شفاف و واضح درج کنید: اگرچه احتمالا تمایلی ندارید که کانون اصلی تمرکز روی صفحه سایت شما، قیمت محصولات یا خدمات باشد، ولی فراموش نکنید که پنهان کردن قیمتها هم کار معقولی نیست. استراتژی سایتها در مورد قیمتگذاری متناسب با نوع کسبوکار متفاوت است، اما اگر فروشگاه آنلاین شما مانند سایت 33off.com برای فروش بیشتر روی قیمتها مانور میدهد، ممکن است بخواهید قیمتها را برجسته جلوه دهید تا نرخ تبدیل افزایش پیدا کند.
- نمودارها و ابزارهای محاسبه را فراموش نکنید. انواع گوناگونی از نمودارها و ابزارهای محاسبه وجود دارند که میتوانید با استفاده از آنها به خریداران اجازه دهید تا خصوصیات دقیق موردنظرشان را جستجو کنند. این ابزارها به شما کمک میکنند به پرسشهای متداول در مورد یک محصول یا خدمت پاسخ دهید، ازجمله پرسشهای مربوط بهاندازه، شکل، تناسب و برآورد هزینهی حملونقل. در قسمت زیر نمونهای از سایت Criquet Shirts ارایه شده است:
- تذکر «عدم موجودی»
فراموش نکنید که بین انبار و فروشگاه آنلاین، هماهنگی وجود داشته باشد. زمانی که محصولی موجود نیست، حتما روی صفحهی محصول به این نکته اشاره کنید. در این صورت مشتری تجربه بهتری خواهد داشت و اثبات میکند که محصول موردنظر، طرفداران زیادی دارد. مشاهدهی عبارت «عدم موجودی» در کنار محصول بهتر از آن است که مشتری آن را به سبد خرید اضافه کند و سپس مشاهده کند که موجود نیست. همچنین میتوانید با استفاده از صفحات محصول، به خریداران اطلاع دهید که (اگر موجودی محدود است) چه تعداد از محصول باقی مانده است و حتی میتوانید گزینهی «بعد از شارژ مجدد محصول، با ایمیل به من خبر بدهید» را در کنار محصول قرار دهید. با این کار میتوانید مشتریان بالقوه را دوباره دعوت کنید تا از شما خرید کنند.
جستجوی درون فروشگاهی را بهینه کنید
جستجوی محصول که به آن جستجوی درون فروشگاهی نیز گفته میشود، اگر بهخوبی صورت نگیرد، میتواند باعث کاهش فروش سایت و در نتیجه ضرر و زیان کسبوکار شما شود. این مساله بهخصوص زمانی که حجم موجودی کالاهای شما بیشتر از ظرفیت جستجوی سایت باشد، صادق است. درصورتیکه فروشگاه آنلاین شما روی پلتفرم Bigcommerce باشد، میتوانید کنترل کامل روی آن داشته باشید، اما در غیر این صورت، میتوانید از Google Analytics استفاده کنید (Content > Site Search > Usage) و بررسی کنید که آیا کاربران، فعالانه محصولات را جستجو میکنند یا نه و شیوهی تبدیل جستجوها به خرید چگونه است.
در قسمت زیر، روشهای موفقیتآمیزی را مشاهده میکنید که برای شروع میتوانید از آنها استفاده کنید:
- قابلیت جستجو را نمایش دهید. بیشتر تمهای طراحیشده برای تجارت الکترونیکی این قابلیت را دارند، اما اگر متوجه شدید که خریداران از این ویژگی استفاده نمیکنند، میتوانید آن را برجستهتر نمایش دهید.
- درستی نتایج را آزمایش کنید. کلیدواژهها را به شکل جمع و مفرد وارد کنید تا مطمئن شوید نتایج ارایه شده کاملا معنادار بودهاند و برای کاربر نهایی مفید هستند.
- پیشنهادهای خودکار اجرا کنید. زمانی که خریدار در حال نوشتن در قسمت جستجو است، کلیدواژههایی را به او پیشنهاد کنید. این روش بسیار خوبی برای نشان دادن گزینههای دیگر محصولات است و میتواند به مشتریان کمک کند تا آنچه را که به دنبالش هستند، بدون نیاز به نوشتن کامل عبارت، پیدا کنند.