استراتژی کسب کاربر همان نیروی محرکی است که در پس تمامی اپلیکیشنهای موفق وجود دارد. برای آنکه درآمد داشته باشید و بازی یا اپلیکیشن خود را به فروش برسانید به کاربر نیاز دارید. همچنین تعداد مناسب کاربر به معنی ایجاد تایید اجتماعی است و کاربران بالقوه در زمان دانلود، به این معیار توجه میکنند.
در حال حاضر کسب کاربر هرروز دشوارتر و دشوارتر میشود. تولیدکنندگان اپلیکیشنها هرروز تعداد بیشتری از اپلیکیشنهایشان را در iOS App Store و Google Play Store به نمایش میگذارند. این افزایش رقابت بدین معناست که باید از بهترین استراتژی ممکن برای کسب کاربر استفاده کنید؛ اما توسعهی این استراتژیها اغلب وقتگیر است و باید تماموقت خود را صرف آنها کنید. یادتان باشد بازیها و اپلیکیشنهای موفق، بهصورت اتفاقی ظاهر نمیشوند.
در بخش اول شما با «گلچینی از بهترین روشهای رایگان برای کسب کاربر» آشنا شدید در این بخش میخواهیم «گلچینی از بهترین روشهای پرداختی برای کسب کاربر» را به شما معرفی کنیم.
گلچینی از بهترین روشهای پرداختی برای کسب کاربر
۱۱ ـ برای بازاریابی ویروسی هدف داشته باشید
بازاریابی ویروسی، همان تبلیغات دهانبهدهان است، اما به شکل آنلاین؛ اما یک تفاوت با بازاریابی دهانبهدهان دارد و آن این است که میتوانید با استفاده از هک رشد، روی مردم تاثیر بگذارید تا پیام شما را به اشتراک بگذارند. یکی از قدرتمندترین هکها برای بازاریابی ویروسی این است که افراد بانفوذ در حوزهی خود را مورد هدف قرار دهید. آیا بازیای طراحی کردهاید که همه باید آن را بازی کنند؟ اگر یک فرد با نفوذ نامی از بازی شما در توییتر ببرد، افراد دیگری هم که علایق یکسانی دارند تشویق میشوند تا آن بازی را امتحان کنند.
۱۲ ـ قبل از پرداخت وجه، بازی کنید
البته این تکنیک را نمیتوانید همین الان به کار بگیرید؛ اما در آینده به کارتان میآید. چند وقت دیگر میتوانید با استفاده از این تکنیک، کاربران ارزشمندی را به دست بیاورید، بدون آنکه وقت خود را برای کاربرانی که ارزش طول عمر پایینی دارند تلف کنید.
بازی قبل از پرداخت وجه یعنی اینکه کاربران از دموی بازی یا اپلیکیشن شما روی تلفن همراهشان استفاده کنند، بدون آنکه پولی پرداخت کنند.
۱۳ ـ بودجهای را برای کسب کاربر در نظر بگیرید.
اگر میخواهید با سرعت کاربر جذب کنید، باید کمی پول خرج کنید. اختصاص دادن بودجه به استراتژی جذب کاربر میتواند دستیابی به نتیجه را تسریع کند. میتوانید کمپینهای تبلیغاتی راه بیندازید، دادههایی را در مورد کاربران جمع کنید یا محتوایی چندرسانهای برای تبلیغات تولید کنید.
Eric Seufert از شرکت Rovio توصیه میکند که اگر دادههای کلیدی را گردآوری کنید مقدار کمی بودجه میتواند شما را به هدفتان برساند. طبق آنچه او در کتابش نوشته است، اگر بعد از کار روی پروژهای، بودجهای برای جذب کاربر کنار نگذارید، کار «احمقانهای» کردهاید. اگر قرار نیست کسی از بازی یا اپلیکیشن شما استفاده کند، چه نیازی است که برای تولید آن وقت صرف کنید؟
۱۴ ـ از اثربخشترین کانالها استفاده کنید.
اگرچه در هنگام عرضه یک بازی یا اپلیکیشن، ضروری است از حداکثر کانال ممکن استفاده کنید، باید بدانید که تمامی کانالهای جذب کاربر، یکسان نیستند. درواقع در سال ۲۰۱۵ مشخص شد که چهار کانال از بقیهی کانالها یک سر و گردن بالاترند.
تبلیغات فیسبوک، در حال حاضر یکی از موفقترین ابزارها برای استراتژی جذب کاربر هستند. تبلیغات ویدیویی یوتیوب و تبلیغات توییتر هم کارآیی خوبی دارند.
۱۵ ـ کانالهای کسب کاربر را اولویتبندی کنید
قبل از آنکه از بین این کانالها انتخاب کنید، بهتر است پیشبینیهایی انجام دهید و آنها را اولویتبندی کنید. اگر بتوانید تخمین بزنید که جذب یک کاربر از طریق یک کانال چهقدر هزینه دارد و در ازای آن چهقدر درآمد عاید شما خواهد شد، میتوانید بهترین کانال خود را پیشبینی کنید. نکتهی مثبت این کار این است که به شما اجازه میدهد تا استراتژی جذب کاربر خود را بلافاصله بعد از آغاز فروش محصولتان، روی یک کانال خاص متمرکز کنید. اگر پیشبینیهای شما با واقعیت تناسب داشته باشند، میتوانید حتی قبل از جذب اولین کاربر، روش موفق را انتخاب کنید.
۱۶ ـ یک کمپین تست راه بیندازید.
کمپین آزمایشی مزایای متعددی دارد. مهمترین مزیت این است که میتوانید برای تاکتیکهای مختلف قبل از به کارگیری استراتژی جذب کاربر در مقیاس وسیع تست A/B انجام دهید. با استفاده از تست A/B مشخص کنید که کاربران، چه چیزی را میپسندند. همچنین میتوانید مشخص کنید که کاربران چهقدر به خرید درون برنامهای علاقه دارند و حتی میتوانید خودتان از آنها سوال کنید. چرا منتظر بمانید و بعد از فروش محصول و دریافت بازخورد این کار را انجام دهید؟
۱۷ ـ از قالب مناسبی برای آگهیها استفاده کنید.
اگر میخواهید از آگهیهای پرداختی استفاده کنید، سعی کنید روی بهترین قالبها هزینه کنید. وقتی برای تبلیغات سرمایهگذاری میکنید، باید بازدهی سرمایهگذاری (ROI) را هم در نظر داشته باشید. از هر ۲۰ کاربر تلفن همراه، ۱ نفر آگهیها را میبیند و از بین این افراد هم ۳۸ درصد میتوانند آگهیهای خاصی را به خاطر بیاورند.
۱۸ ـ کاربران ارزان و گران را با هم مقایسه کنید.
بعد از مدتی باید تصمیم بگیرید که خواستار کدامیک از این دو گزینه هستید: تعداد زیادی کاربر که ارزان به دست آوردهاید و پول کمی از آنها عاید شما میشود، یا تعداد کمی کاربر که قرار است پول بیشتری برای محصول شما پرداخت کنند. برای تصمیمگیری، لازم است تستهایی را روی یک پلتفرم خاص انجام دهید.
دو کمپین تبلیغاتی در فیسبوک راهاندازی کنید و با هرکدام نوع خاصی از کاربران را هدف قرار دهید. سپس ROI را ارزیابی کنید تا ببینید کدام نوع از کاربران ارزش پیگیری را دارند. همانطور که قبلا گفتیم، تمامی کانالها یکسان نیستند. باید بگوییم تمامی کاربران هم یکسان نیستند. ببینید که کدام نوع از کاربران بهترین ROI را برای شما به ارمغان میآورند و سپس استراتژی جذب کاربر خود را روی آنها متمرکز کنید.
۱۹ ـ یک کمپین انفجاری راهاندازی کنید
کمپین انفجاری کمپینی است که در آن بخش زیادی از بودجهی بازاریابی خود را در یک دورهی زمانی کوتاه خرج میکنید. هدف این کمپین، جذب تعداد زیادی کاربر است تا بازی یا اپلیکیشن شما در صدر رتبهبندی قرار بگیرد و سپس تا مدت کافی همان جا بماند تا به وضعیت پایداری برسد.
البته این تکنیک تنها زمانی مفید است که بازی یا اپلیکیشن شما به نیازهای خاصی پاسخ دهد. اگر محصول شما مخاطبان خاصی را هدف قرار داده، جذب تودهی مردم چه فایدهای برای شما دارد که بخواهید برایش پول صرف کنید؟ حتی این احتمال وجود دارد که نظر منفی افرادی که به مخاطبان هدف شما تعلق ندارند بیشتر از اینکه به نفع پروژهی شما باشد، به ضرر آن تمام شود.
۲۰ ـ یک تبلیغات ویدیویی تهیه کنید.
تبلیغات ویدیویی روش بسیار خوبی برای جذب کاربران بالقوه هستند. کلیپهای ویدیویی ذاتا سرگرمکنندهاند. این کلیپها نیازمند توجه کاملاند و کاربران هم انتظار دارند که در تلفنهای همراهشان با این ویدیوها مواجه شوند و آنها را تماشا کنند. البته میتوانید از یک آگهی ویدیویی در هر تعداد پلتفرم که میخواهید استفاده کنید.
نکتهی مثبت این آگهیها این است که اگر کیفیت آنها خوب باشد، به نفع شما خواهد بود. اگر بودجهی کافی دارید، یا میتوانید ویدیوی خوبی تولید کنید، بازیای که طراحی کردهاید یکشبه کاربران زیادی را جذب خواهد کرد.
۲۱ ـ مدیری برای جذب کاربر استخدام کنید
اگر تابهحال همه راهها را امتحان کردهاید ولی هنوز تکنیک موثری پیدا نکردهاید، فقط یک گزینهی دیگر پیش روی شماست. مدیری برای جذب کاربر استخدام کنید تا این کار را برای شما انجام دهد. جذب کاربر بهقدری اهمیت دارد که گاهی برای انجام آن به نیرویی آموزش دیده نیاز دارید. اگر بودجهی کافی دارید، چرا به سراغ یک متخصص در این حوزه نمیروید؟