باوجوداینکه بسیاری از سرمایهگذاران ادعا میکنند که روی کمتر از ۱ درصد معاملات موردنظرشان سرمایهگذاری میکنند، اما بهطور مشخص باید روی بعضی از کسبوکارها بیشتر ازآنچه ادعا کردهاند، سرمایهگذاری کنند. درست است؟
بهمنظور افزایش شانس در تأمین سرمایه برای کسبوکارتان، دستورالعملهای ساده زیر را دنبال کنید:
بهطور صادقانه شرکتتان را ارزشگذاری کنید.
سرمایهگذاران بهراحتی تحت تأثیر کارآفرینانی قرار نمیگیرند که با سرعت بالا در مورد کسبوکارشان صحبت کرده و ارزش استارتآپ خود را بیشازحد تخمین میزنند و معتقدند که ایده آنها ارزشی برابر با طلا دارد. اغلب سرمایهگذاران دقیقاً میدانند که کسبوکار شما چقدر ارزش سرمایهگذاری دارد؛ بنابراین سعی کنید بهطور واقعی ارزش کسبوکارتان را تخمین بزنید: اگر ارقام و آمارهای تقریبی شما ارزشی به کسبوکارتان اضافه نمیکند، هرگز به هدفتان برای تأمین سرمایه نخواهید رسید.
در مورد آنچه نیاز دارید بپرسید نه آنچه میخواهید.
هر سرمایهگذاری به دنبال محاسبه هزینههای احتمالی اجرای طرحهای شما برای توسعه، تنوع و یا هر چیز دیگری خواهد بود. اگر سؤالات و درخواستهای بسیار کمی از سرمایهگذار داشته باشید، خود را بهعنوان فردی نادان نشان میدهید و از طرفی درخواستهای بیشازحد منجر میشود که سرمایهگذار مشکوک شود و به این فکر کند که چه رازی در مورد طرح شما وجود دارد که برای متقاعد کردن آنها اینقدر پیگیری میکنید.
رقم دقیقی را در مورد سرمایهای که واقعاً نیاز دارید محاسبه کرده و این رقم را در همه ارائهها و مذاکراتی که با سرمایهگذاران دارید، بیان کنید.
برای آینده بهطور واقعبینانهای برنامهریزی کنید.
صرفنظر از اینکه محصول یا خدمت جدید شما چقدر عالی است، رشد کسبوکار هم دشوار و هم زمانبر خواهد بود. شرکتی که فروش یکمیلیون دلاری دارد، هدفش رسیدن به سطح فروش مناسبتری است و این هدف ممکن است فروش ۲ میلیون یا ۵ میلیون دلاری باشد نه ۵۰ میلیون دلاری.
پیشبینی رشد تخیلی و غیرواقعبینانه منجر به این میشود که شما در نظر سرمایهگذاری فردی تازهکار و بازنده به نظر برسید.
رقبای خود را شناسایی کنید.
گفتن این موضوع به سرمایهگذار که کسبوکار شما هیچ رقیبی ندارد، ارائه شما را قوی نمیکند. این کار باعث میشود شما نادان به نظر برسید و سرمایهگذار این برداشت را میکند که بهاندازه کافی طرح خود را بررسی نکردهاید. برای برخی از سرمایهگذاران، این ادعای شما که هیچ رقیبی ندارید، نشانه این است که در ارتباط با کسبوکار و صنعت خود کاملاً بیاطلاع هستید.
سرمایهگذاران درستی را برای ارائه انتخاب کنید.
هر سرمایهگذار تمایل دارد که مقدار مشخصی از پول خود را در کسبوکارها سرمایهگذاری کند. شما با ارائه به سرمایهگذارانی که آماده و مشتاق بوده و قادرند که به طرح شما جواب مثبت دهند، احتمال موفقیت بیشتری برای جذب سرمایه دارید.
صحبت کردن با سرمایهگذارانی که برای سرمایههای مدنظرتان خیلی بزرگ یا خیلی کوچک هستند، هیچ فایدهای ندارد. باید بتوانید سرمایهگذارانی را پیدا کنید که واقعاً قصد سرمایهگذاری داشته باشند.
قوی باشید.
جمعآوری سرمایه برای بسیاری از کسبوکارهایی که میخواهند رشد کنند، دشوار، وقتگیر، خستهکننده و کاملاً ضروری است. بهترین کاری که میتوانید انجام دهید آمادهسازی یک ارائه قدرتمند برای سرمایهگذاران بالقوهای است که موردنظر شما هستند.
از همه مهمتر اینکه خیلی زود جا نزنید و دست از کار نکشید؛ و اگر سرمایهگذاری حاضر به سرمایهگذاری نشد به سراغ سرمایهگذار بعدی بروید.