شما در شبکههای اجتماعی حضور پیداکردهاید، اما بعدازآن چه؟
باید بدانید که چگونه پتانسیل اجتماعی را برای رسیدن به اهداف کسبوکار خود به حداکثر برسانید.
شما شبکههای اجتماعی خود را راهاندازی کردهاید. در فیسبوک، توییتر، یوتیوب، پینتر است و گوگل پلاس حضور دارید. همهٔ آنها عالی به نظر میرسند و شما آیکون تمام این رسانههای اجتماعی را در وبسایت خود قرار دادهاید. بااینحال، سؤال بزرگ این است که چرا؟
چرا شما در شبکههای اجتماعی هستید؟
ممکن است شما به چند دلیل تصمیم گرفته باشید که به شبکههای اجتماعی بپیوندید:
- رقبای شما در آنجا هستند، بنابراین شما هم برای باقی ماندن در رقابت، نیاز دارید که این کار را انجام دهید.
- تحقیقات بازار زیادی انجام دادهاید و شناسایی کردهاید که بسیاری از مشتریان شما در حال حاضر از این کانالها بهطور منظم برای مشاوره و گفتگو استفاده میکنند، بنابراین شما نیاز دارید که به این شبکهها بپیوندید.
شما بهعنوان یک کسبوکار در حال پیشرفت تمایل دارید که دیده شوید و این آیکونها را در وبسایت خود نمایش دهید.
تمام این موارد صحیح هستند، اما پاسخ بهتر به شرح زیر است:
«ما از تعدادی کانالهای ارتباطی استفاده میکنیم. با توجه به اینکه تغییر در مصرفگرایی و اضافه شدن دید آنلاین بخش مهمی از زندگی روزمره ما شدهاند، ما در حال بررسی هستیم که چطور این کانالهای ارتباطی گسترده میتوانند بخشی از ارتباطات داخلی و خارجی ما باشند و در دستیابی به اهداف کسبوکارمان به ما کمک کنند.»
پیام اصلی در اینجا دو بخش است:
در بخش اول، رسانههای اجتماعی شکل دیگر ارتباطات برای استارتآپ شما و در آن بسیار اثرگذار است. رسانههای اجتماعی به شما اجازه میدهند پیام کسبوکار خود را بهمراتب گستردهتر از قبل و با هزینهٔ رایگان و یا بسیار کم گسترش دهید.
در بخش دوم، شبکههای اجتماعی ابزار دیگری ارائه میدهند که شما را قادر میسازد به اهداف کسبوکار خود دست یابید، بهعنوانمثال هدایت ترافیک بیشتر به سمت یک بخش خاص در وبسایت شما. آنچه مهم است استفاده از رسانههای اجتماعی در کنار استراتژیهای دیگر برای دستیابی به اهداف کسبوکار در سطح گستردهتر است.
منابع کافی اختصاص دهید.
اگر استدلالی که در پس رسانههای اجتماعی قرارگرفته است بشناسید، استفادهٔ مؤثرتر از آنها بسیار سادهتر است.
بااینحال، هر سازمانی که بهطور مؤثر از پلتفرمهای رسانههای اجتماعی استفاده میکند به شما خواهد گفت که برای رسیدن به نتیجه نیاز به اختصاص منابع کافی دارید این منابع عبارتاند از:
زمان - بهمنظور توسعهٔ فرآیندها و سیستمها برای یکپارچهسازی رسانههای اجتماعی در درون کسبوکار شما.
افراد- افراد خود را آموزش دهید، آموزشهایی مانند ایجاد محتوا، انتخاب محتوا، به اشتراکگذاری، گوش دادن و پیگیری، گفتگو، هدفگذاری و سنجش.
پول – این پول جهت آموزش افراد، تبلیغات برای افزایش آگاهی و قابلیت دیده شدن کسبوکار شما هزینه میشود.
زمانی شما میتوانید بهسرعت به نتیجه برسید که واقعاً برای شبکههای هدفمند و مرتبط در توییتر، لینکدین و فیسبوک زمان و منابع لازم را تخصیص داده باشید.
در مورد این موضوع فکر کنید که طول میکشد افراد شما را مانند خودتان بشناسند، به شما اعتماد و درنهایت در مورد شما صحبت کنند.
بنابراین، حالا شما میدانید که چرا رسانههای اجتماعی مهم هستند و همچنین برای دیدن نتایج فعالیتهای خود در آنها نیاز به زمان دارید.
در اینجا شش مرحله از طرحی که با آن بتوانید به بهترین نحو از رسانههای اجتماعی استفاده کنید به شما معرفی میکنیم:
۱-اهداف استراتژیک کسبوکار خود را بررسی کنید. زمانی که درک کردید چرا رسانههای اجتماعی برای کسبوکار شما مهم هستند، پسازآن باید تمام فعالیتهای خود را هدایت کنید.
۲-شبکههای اجتماعی را که برای رسیدن به این اهداف به شما کمک خواهند کرد شناسایی کنید. هر یک از کانالها میتواند به روشهای مختلف؛ از فروش تا ارائهٔ خدمات به مشتریان و از ایجاد آگاهی نسبت به برند شما تا شبکهسازی استفاده شود. سایتهایی مانند لینکدین (LinkedIn) و گوگل پلاس (Google+) بسیار B2B هستند درحالیکه پینترست (Pinterest) و اینستاگرام (Instagram) بیشتر B2C هستند. همهی شبکههای اجتماعی یک قالب یکسان ندارند!
۳- برنامهریزی کنید تا بدانید چگونه میخواهید از کانالهای مختلف استفاده کنید، چه محتوایی را به کار بگیرید و چه کسی سایتها را برای شما مدیریت خواهد کرد. شما برای رسیدن به این نتایج نیاز به اختصاص منابع دارید.
۴-مطمئن شوید که گوش میدهید. این یکی از جنبههای نادیده گرفتهشده در رسانههای اجتماعی است. گوش دادن به این معنی است که توجه کنید چه بحثهایی در حال انجام است، مشتریان شما چه میگویند، رقبای شما چه میکنند؟
۵-این بحثها را آنالیز کنید تا بتوانید محتوای مناسب تولید کنید، افراد مناسب را هدف قرار دهید و محیط کسبوکار خود را بشناسید. ابزارهای رایگان و همچنین نسخههای غیر رایگان زیادی برای انجام این کار وجود دارد.
۶-درنهایت شما در موقعیتی خواهید بود که میتوانید تعامل مناسبی داشته باشید. مقدار زیادی محتوا خواهید داشت، مخاطبان خود را بهخوبی میشناسید و قادر خواهید بود عملکرد فعالیتهای خود را بسنجید.